Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Tillsynsbegreppet och gränsdragningar

Granskad:

Jämfört med äldre plan- och bygglagen, ÄPBL, har tillsynen förtydligats och begränsats till att vara en ren efterhandsgranskning.

Begreppet tillsyn

Begreppet tillsyn bör främst användas för verksamhet som avser självständig granskning för att kontrollera om tillsynsobjektet uppfyller krav som följer av lagar och andra bindande föreskrifter. Tillsyn kan vid behov leda till beslut om åtgärder som syftar till att åstadkomma rättelse av den objektsansvarige.

I plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF, används begreppet tillsyn efter viss anpassning med denna betydelse. I PBF definieras begreppet tillsyn till att avse tillsyn som utövas:

  • direkt gentemot den som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd,
  • i enlighet med bestämmelserna om tillsyn över kommunala beslut och regionplanebeslut samt planförelägganden, eller
  • som marknadskontroll.

6 §
  Med tillsyn avses i denna förordning
   1. tillsyn som utövas
      a) direkt gentemot den som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd, eller
      b) i enlighet med bestämmelserna om tillsyn över kommunala beslut och planförelägganden i 11 kap. 10-12, 15 och 16 §§ plan- och bygglagen (2010:900), eller
   2. marknadskontroll enligt
      a) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011,
      b) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 305/2011 av den 9 mars 2011 om fastställande av harmoniserade villkor för saluföring av byggprodukter och om upphävande av rådets direktiv 89/106/EG, eller
      c) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/424 av den 9 mars 2016 om linbaneanläggningar och om upphävande av direktiv 2000/9/EG. Förordning (2021:691).

Viktigt att skilja på tillsyn och annat arbete

Det är viktigt att byggnadsnämnderna gör en tydlig åtskillnad mellan förebyggande arbete i byggprocessen och efterhandsgranskande tillsynsarbete. I ÄPBL betraktades allt arbete i bygganmälansprocessen som tillsyn. Det ledde till att byggnadsnämnderna av resursskäl arbetade endast i begränsad omfattning med efterhandsgranskande och ingripande tillsyn. Ett förtydligat och begränsat tillsynsbegrepp kan minska risken för att byggnadsnämnderna ska betrakta annat arbete som tillsyn och ökar förutsättningarna att nämnderna ska arbeta mer med verklig tillsyn. Mer tillsynsarbete från byggnadsnämndernas sida ger en tydlig signal att det finns en betydande risk att avsteg från beslut och bestämmelser upptäcks. Sådana avsteg kan leda till krav på rättelse eller andra påföljder.

Viktigt att förebygga behovet av tillsyn

Tillsyn är alltså begränsat till sådan granskning som sker i efterhand och som, för det fall bestämmelser inte följts, leder till beslut som syftar till att åstadkomma rättelse. Det innebär inte att de förebyggande uppgifter som byggnadsnämnden har i plan- och bygglagstiftningen är mindre viktiga. När det strikt avgränsade tillsynsbegreppet används i en lag hindrar det inte att tillsynsmyndigheter även i fortsättningen kan ha till uppgift att arbeta främjande och förebyggande, för att effektivt uppnå lagstiftningens mål. Det kan delvis ske inom ramen för den allmänna serviceskyldigheten som alla myndigheter har enligt förvaltningslagen och som innebär att myndigheter ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen i frågor som har samband med myndighetens verksamhet.

6 §
  En myndighet ska se till att kontakterna med enskilda blir smidiga och enkla.

Myndigheten ska lämna den enskilde sådan hjälp att han eller hon kan ta till vara sina intressen. Hjälpen ska ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Den ska ges utan onödigt dröjsmål.

När det gäller byggnadsnämnderna är det framförallt viktigt att de i så stor utsträckning som möjligt förebygger behovet av tillsyn genom projekt- och riskanpassade åtgärder i byggprocessen. Detta kan framförallt ske vid tekniska samråd. Det är också viktigt att byggnadsnämnden gör klart för byggherrar och andra inblandade att nämnden har olika roller och ansvar i plan- och bygglagstiftningen. Byggnadsnämnden ska stötta byggherren under byggprocessen och anpassa sina insatser till förhållandena i de enskilda projekten. Men nämnden måste också tidigt göra klart för alla inblandade att den även har en efterhandsgranskande tillsynsroll och att den kommer att ingripa om avvikelser sker.

Det övergripande målet för byggnadsnämndens tillsyn bör vara att genom tillsyn skapa följsamhet till lagstiftningen.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen