Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

När du vill bygga

Granskad:

Du har kommit till en lättläst sida. 
Här kan du läsa om hur du ska göra om du vill bygga.

Bygga nytt, bygga om eller bygga till

Du behöver oftast bygglov om du vill
bygga ett nytt hus, bygga till ditt hus
eller göra vissa ändringar på huset.

Du kan även behöva bygglov
för att sätta upp ett plank eller en mur.

Det är byggnadsnämnden i din kommun som bestämmer
om du behöver bygglov för det du ska bygga.

Om du är osäker på om du behöver bygglov,
ska du kontakta byggnadsnämnden.
Ibland måste du göra en anmälan
även om du inte behöver bygglov.

Sök bygglov

På sidan Guide för bygglov kan du läsa mer om hur det går till att söka bygglov. 

Guide för bygglov (lättläst)

Läs mer om bygglov och byggregler

Du kan läsa lättläst om

Bygga utan bygglov

Bygga pool

Boverkets regler för hur du får bygga

CE-märkning av byggprodukter

Energideklaration

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen