Boverkets regler för hur du får bygga
Du har kommit till en lättläst sida.
Boverket ger ut föreskrifter
och allmänna råd för byggande.
Vilka regler som du behöver känna till och följa
beror på vad du vill bygga eller ändra.
Föreskrifter
Boverket skriver föreskrifter
som följer lagar från riksdagen
och förordningar från regeringen.
En föreskrift är en regel som du måste följa.
Allmänna råd
Boverket tar också fram allmänna råd.
Det är som ett råd som säger hur du kan göra
för att följa en lag, förordning eller föreskrift.
Ett allmänt råd behöver du inte följa om du inte vill.
Om du inte följer det allmänna rådet
ska du visa att du ändå följer reglerna.
Här hittar du Boverkets regler
Varje regel som Boverket ger ut
har en egen sida på webbplatsen.
Det finns till exempel en sida för
Boverkets byggregler, BBR
och en sida för Boverkets allmänna råd
om brandbelastning, BBRBE.
Texterna är inte på lättläst svenska.
PBL kunskapsbanken
På webbsidorna PBL kunskapsbanken
finns råd om hur man följer PBL, plan- och bygglagen.
Sidorna är för dig som redan vet ganska mycket om PBL.
Texterna är inte på lättläst svenska.
PBL kunskapsbanken – en handbok
Ämnessidor
Du kan också läsa utifrån ett ämne på webbplatsen,
till exempel bostadsutformning,
brandskydd eller personsäkerhet.
Dessa ämnen följer flera olika regler.