Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Energideklaration

Granskad:

Du har kommit till en lättläst sida om energideklarationer. Energideklarationen talar om
hur mycket energi en byggnad använder.

När du ska köpa eller hyra bostad

När du ska köpa eller hyra en bostad
har du rätt att få se energideklarationen
innan du bestämmer dig.
Du kan då använda deklarationen för att
jämföra olika hus med varandra.
Det är ägaren som ska visa dig deklarationen.

När du ska sälja din bostad

Du ska göra en energideklaration
när du ska sälja ditt hus.
Bor du i bostadsrätt ska du visa
bostadsrättsföreningens energideklaration.

När du bygger nytt hus

Alla som bygger nytt hus
ska göra en energideklaration inom två år.
Byggnader som är större än 250 kvadratmeter
och som alla kan besöka
ska också ha en energideklaration.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen