Friluftsbad
Det krävs bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra friluftsbad.
Vad är ett friluftsbad?
Det finns ingen definition av friluftsbad i plan- och bygglagstiftningen. Friluftsbad är inte heller definierat i TNC. Enligt Nationalencyklopedin, NE, är ett friluftsbad en offentlig badplats utomhus som naturlig strand eller simbassäng, vanligtvis med omklädningsrum med mera. (Nationalencyklopedin, ordbok, friluftsbad. Hämtad 2017-11-21)
Ett friluftsbad är i dagligt tal en anordnad plats där man kan bada utomhus. På en sådan badplats kan det finnas strand, pool, brygga, hopptorn och liknande. Det finns ofta byggnader eller andra anläggningar i anslutning till ett friluftsbad. Det kan exempelvis vara omklädningsbyggnader, kiosker, förråd eller plank.
När krävs det bygglov för friluftsbad?
Bygglovs krävs för att anordna, flytta eller väsentligt ändra ett friluftsbad. Lovplikten gäller både inom och utanför detaljplanelagt område. Oavsett om ett friluftsbad kräver bygglov eller inte ska de krav i plan- och bygglagstiftningen som gäller för åtgärden uppfyllas.
1 §
I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra
1. nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar, skidliftar, linbaneanläggningar, campingplatser, skjutbanor, hamnar för fritidsbåtar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor,
2. upplag och materialgårdar,
3. tunnlar och bergrum som inte är avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift,
4. fasta cisterner och andra fasta anläggningar för kemiska produkter som är hälso- och miljöfarliga och för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser,
5. radio- eller telemaster eller torn,
6. vindkraftverk som
a) är högre än 20 meter över markytan,
b) placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken,
c) monteras fast på en byggnad, eller
d) har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter,
7. murar och plank,
8. parkeringsplatser utomhus,
9. begravningsplatser, och
10. transformatorstationer.
Förordning (2021:786).
Vid bedömningen om ett friluftsbad kräver bygglov kan följande faktorer vägas in:
- anläggningens storlek och omfattning
- omfattningen av markarbeten och anordningar
- omgivningspåverkan
- påverkan på allmänna intressen.
(jfr prop. 1985/86:1 sid. 682-684)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Anläggningens storlek och omfattning
En anledning till att friluftsbad är bygglovspliktiga är att de oftast är arealkrävande. Lovplikten gäller för större anläggningar. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 682)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Omfattningen av markarbeten och anordningar
För att ett friluftsbad ska vara bygglovspliktig krävs att åtgärder av något slag utförs för att bereda platsen för det nya ändamålet. Det kan exempelvis vara genom trädfällning, markarbeten och uppförande av bryggor och andra anordningar. För att bedöma bygglovsplikten ska en sammantagen bedömning göras av åtgärderna och deras syfte. Att endast anlägga enstaka bryggor kräver oftast inte bygglov. Om någon använder exempelvis en naturlig badstrand för bad innebär det inte att det är ett bygglovspliktigt friluftsbad. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 684, RÅ 1993 ref. 2)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Omgivningspåverkan
Med omgivningspåverkan menas vilka konsekvenser friluftsbadet har för närboende exempelvis i form av ökad trafik, buller och nedskräpning. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 682)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Påverkan på allmänna intressen
Vilken inverkan friluftsbadet har på det rörliga friluftslivet kan påverka om anläggningen kräver bygglov eller inte. Även vilken påverkan anläggningen har på landskapsbilden kan ha betydelse. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 682)