Granskningsutlåtande
Efter granskningen ska kommunen sammanställa de skriftliga synpunkter som har inkommit i ett granskningsutlåtande. Utlåtandet ska också innehålla kommunens förslag med anledning av synpunkterna.
Innehåll i granskningsutlåtandet
När granskningen är klar ska kommunen sammanställa de skriftliga synpunkter som har inkommit i ett granskningsutlåtande. Granskningsutlåtandet ska innehålla en redovisning av kommunens ställningstaganden och förslag med anledning av synpunkterna. I de fall kommunen inte tillgodosett inkomna synpunkter bör det ges en tydlig motivering. Granskningsutlåtandet ska även innehålla information om på vilket sätt allmänheten har getts tillfälle att delta i planprocessen. Det kan vara att kortfattat redogöra för vilka insatser som kommunen har vidtagit för att informera allmänheten, exempelvis om kommunen har annonserat i ortspressen eller satt upp anslag på den plats som planen avser, om samrådsmöten har hållits och hur allmänhetens deltagande i så fall har varit. (jfr prop. 2020/21:174 sid. 140)
23 §
Efter granskningstiden ska kommunen göra ett granskningsutlåtande. Det ska innehålla
1. en sammanställning av de skriftliga synpunkter som har kommit in under granskningstiden,
2. en redovisning av kommunens förslag med anledning av synpunkterna, och
3. information om på vilket sätt allmänheten har beretts tillfälle att delta under planförfarandet.
Om förslaget är ett sådant som avses i 7 a § och kungörandet har samordnats enligt 18 a § andra stycket, ska granskningsutlåtandet också behandla de skriftliga synpunkter som har kommit in i det andra ärendet och har betydelse för detaljplaneprövningen. Lag (2021:785) .
Skillnader mellan standard och utökat förfarande
Vid standardförfarande krävs det inte någon samrådsredogörelse efter samrådet. Enligt lagstiftningen är det tillräckligt att synpunkter som har kommit in under samrådet redovisas i granskningsutlåtandet. Det innebär att om det inte gjorts en samrådsredogörelse ska granskningsutlåtandet även innehålla synpunkter som kommit in under samrådet och kommunens svar på dessa.
17 §
Kommunen ska redovisa de synpunkter som har kommit fram i samrådet samt de kommentarer och förslag som kommunen har med anledning av synpunkterna. Om planförslaget är ett sådant som avses i 7 §, ska redovisningen göras samlat för alla synpunkter som har kommit fram (samrådsredogörelse). För andra planförslag än sådana som avses i 7 § är det tillräckligt att redovisningen görs i granskningsutlåtandet enligt 23 §. Lag (2017:965) .
Utskick och underrättelse om granskningsutlåtande
Efter att ha sammanställt granskningsutlåtandet ska kommunen så snart som möjligt anslå en underrättelse på sin anslagstavla med information om var granskningsutlåtandet finns tillgängligt. Kommunen ska även skicka granskningsutlåtandet eller ett meddelande om var det finns tillgängligt till alla som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda. Om det är oklart vilka som fått sina synpunkter tillgodosedda kan kommunen välja att skicka utlåtandet eller ett meddelande om var det finns till samtliga som lämnat synpunkter.
24 §
Kommunen ska så snart som möjligt
1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information om var granskningsutlåtandet finns tillgängligt, och
2. skicka granskningsutlåtandet eller ett meddelande om var det finns tillgängligt till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.
Granskningsutlåtandet ska dels finnas tillgängligt tillsammans med övriga handlingar i ärendet, dels hållas tillgängligt på kommunens webbplats under minst tre veckor. Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .
Granskningsutlåtandet ska dels finnas tillgängligt tillsammans med övriga handlingar i ärende