Processen för utökat förfarande i korthet

Granskad: 22 november 2023
Processen för utökat förfarande. Illustration: Boverket

Här sammanfattas processtegen för utökat förfarande utifrån ett kommunalt handläggarperspektiv. Syftet är att ge en översikt av vilka lagkrav som ställs på exempelvis tider, handlingar och kommunikation. Mer fördjupad vägledning om de olika processtegen finns att läsa under respektive rubrik i menyn.

Kungörelse

Inför samråd krävs en kungörelse. Av kungörelsen ska det framgå:

  • att kommunen har tagit fram ett förslag om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan
  • att det finns ett planförslag,
  • vilket område detaljplanen avser,
  • planens huvudsakliga innehåll,
  • om förslaget till detaljplan avviker från översiktsplanen,
  • om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan,
  • om samråd enligt 6 kap. 13 § miljöbalken ska ske med ett annat land,
  • när, var och på vilket sätt planförslaget med tillhörande underlag finns tillgängliga och hur lång samrådstiden är,
  • att den som vill lämna synpunkter på förslaget kan göra det under samrådstiden,
  • till vem synpunkter ska lämnas, samt
  • tid och plats för ett offentligt möte om kommunen avser att anordna ett sådant.

Kommunikation

Kungörelsen behöver göras i god tid så att allmänheten ges möjlighet att delta i samrådet. Kungörelsen ska anslås på kommunens anslagstavla och föras in i alla lokala dagstidningar som har en spridning av någon betydelse bland dem inom orten som kungörelsen riktar sig till. Om kommunen anser att syftet med kungörelsen ändå kan nås räcker det att den införs i endast ett mindre antal dagstidningar.

Kungörelse inför samråd

Samråd

Samrådstid

Minst 3 veckor. Du kan läsa mer om tiden för samråd på sidan Samråd.

Samråd

Samrådskrets

Kommunen ska alltid samråda med:

  • länsstyrelsen
  • lantmäterimyndigheten, och
  • de kommuner som berörs.

Kommunen ska ge följande tillfälle till samråd:

  • de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs,
  • de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon förhandlingsordning inte gäller, som är anslutna till en riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd fastighet är belägen, och
  • de myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av förslaget.

Kommunen behöver emellertid inte samråda med bostadsrättshavare, hyresgäster, boende eller organisationer av hyresgäster, om det är uppenbart att förslaget saknar betydelse för dem.

Om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan ska samrådet genomföras så att det uppfyller vissa bestämmelser i miljöbalken.

Du kan läsa mer om samrådskretsen på sidan Samråd.

Samråd

Samrådshandlingar

Under samrådstiden ska kommunen hålla förslaget tillgängligt för alla som vill ta del av det. Under samrådet ska kommunen redovisa:

  • planförslaget,
  • planbeskrivningen,
  • grundkarta,
  • fastighetsförteckning,
  • eventuellt program,
  • skälen för förslaget,
  • det planeringsunderlag i övrigt som kommunen anser har betydelse för bedömn