Val av förfarande
När kommunen har fattat beslut om att ta fram ett förslag till detaljplan, och startar en planprocess, väljer kommunen vilket förfarande förslaget ska handläggas med. Kommunen tar då hänsyn till ett antal kriterier som regleras i plan- och bygglagen.
Olika förfaranden
Förslaget till detaljplan kan handläggas med ett standardförfarande eller med ett utökat förfarande. Under vissa förutsättningar är det möjligt att handlägga en detaljplan med ett begränsat standardförfarande och då endast genomföra ett kommunikationssteg. I vissa fall kan även ett samordnat förfarande tillämpas vilket innebär att detaljplaneprocessen enligt plan- och bygglagen, PBL, samordnas med processer enligt andra lagar.
Val av förfarande – standardförfarande och utökat förfarande
I de allra flesta fall är det ett av två planförfaranden som ska tillämpas vid framtagande av en detaljplan, ett standardförfarande eller ett utökat förfarande. Kriterier för när kommunen ska tillämpa respektive förfarande finns i PBL. Standardförfarandet kan tillämpas om förslaget till detaljplan är förenligt med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande, inte är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse. Detaljplanen får inte heller antas medföra en betydande miljöpåverkan. När något av dessa kriterier inte medger standardförfarande ska ett utökat förfarande tillämpas. Om detaljplaneärendet påbörjas efter 11 september 2024 ska kommunen också bedöma om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell.
7 §
Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns i 11 c § första stycket, 11 d och 17 §§, 18 § andra och tredje styckena samt 25 § för en detaljplan som
1. inte är förenlig med översiktsplanen eller länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 §,
2. är av betydande intresse för allmänheten eller i övrigt av stor betydelse, eller
3. kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Det utökade planförfarandet ska även tillämpas om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget inte är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .
7 a §
Särskilda bestämmelser om ett samordnat planförfarande finns i 11 c § andra stycket, 16 och 18 a §§, 21 § tredje stycket och 23 § andra stycket för en detaljplan som är förenlig med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande enligt 3 kap. 16 § och som enbart gäller
1. en verksamhet som har tillståndsprövats eller ska tillståndsprövas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, eller
2. en åtgärd som har prövats eller ska prövas genom upprättande och fastställande av en vägplan enligt väglagen
(1971:948) eller en järnvägsplan enligt lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.
Bestämmelserna om ett samordnat planförfarande är endast tillämpliga om den del av översiktsplanen som har betydelse för planförslaget är aktuell enligt 3 kap. 25 § när ärendet påbörjas. Lag (2021:785) .
I valet av förfarande ska kommunen alltså göra en bedömning av vilken effekt och påverkan planen antas ha på sin omgivning.
Förenlig med översiktsplanen
Kommunen ska vid valet av planförfarande bedöma om planförslaget är förenligt med översiktsplanen. Bedömningen utgår från de intentioner som uttrycks i översiktsplanen om områdets användning och utformning. För att underlätta bedömningen behöver översiktsplanen ha prövat förutsättningar för lokalisering på ett tydligt sätt. Om översiktsplanen inte berör det område som förslaget till detaljplan gäller bör det enligt förarbetena vara möjligt för kommunen att trots det använda standardförfarandet om översiktsplanens allmänna intentioner inte motverkas. Det behövs därmed inte ett uttalat stöd i översiktsplanen för det aktuella förslaget till detaljplan. Om förslaget inte är förenligt med översiktsplanen ska det utökade förfarandet tillämpas. (Jfr prop. 2013/14:126, sid. 74)
En enklare planprocess, prop. 2013/14:126 (på Sveriges riksdags webbplats)
7 §
Särskilda bestämmelser om ett utökat planförfarande finns