Vad är mellankommunal samordning?

Granskad: 1 november 2023

Kommunen har ett planeringsansvar och ansvarar för att detaljplaneprocessen och planens reglering uppfyller lagens krav. Länsstyrelsen har tillsyn över vissa utpekade frågor och ska ge rådgivning om kommunens hantering av allmänna intressen. Länsstyrelsens tillsyn över den mellankommunala samordningen kan aktualiseras när detaljplanens reglering rör frågor som påverkar fler än en kommun.

Kommunens planeringsansvar och länsstyrelsens tillsyn

Det är kommunens ansvar att bedöma vilka intressen som berörs i detaljplaneringen och göra en avvägning. Detta innebär bland annat att kommunen måste bedöma om andra kommuner berörs. Kommunen behöver också samla in den information och det underlag som behövs för att kunna bedöma på vilket sätt andra kommuner påverkas. Till stor del görs detta genom att andra kommuner deltar i detaljplanesamrådet, men i vissa fall kan mer information behöva inhämtas beroende på de mellankommunala frågornas art.

Som regional myndighet har länsstyrelsen en särskild roll att bevaka länets intressen och utöva tillsyn över kommunernas planering av användandet av mark och vatten inom länet. Länsstyrelsen behöver därför ha särskild kunskap om vilka mellankommunala och regionala frågor som kan vara aktuella. Länsstyrelsen har ett ansvar enligt PBL för att verka för mellankommunal samordning genom att göra kommunen uppmärksam på när sådan samordning krävs. Länsstyrelsen kan också bidra med planeringsunderlag.

Vad är samordning?

Begreppet mellankommunal samordning är inte definierat i PBL. En utgångspunkt för länsstyrelsens tillsyn över mellankommunal samordning är vilken effekt detaljplanen får i praktiken. Om detaljplanens reglering aktualiserar frågor som behöver samordnas på ett lämpligt sätt, är det kommunens ansvar att detta görs. Kravet på samråd med berörda kommuner i detaljplaneprocessen är en grundläggande del av samordningen, men även att detaljplanens reglering anpassas så att påverkan på grannkommunen begränsas kan vara exempel på samordning.

10 §
  När länsstyrelsen enligt 5 kap. 30, 38 eller 39 § har fått ett meddelande om att en kommun beslutat att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, ska länsstyrelsen inom tre veckor besluta om den ska överpröva kommunens beslut eller inte.

Länsstyrelsen ska överpröva kommunens beslut, om beslutet kan antas innebära att
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
   2. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt,
   3. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   4. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser, eller
   5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2022:929) .

10 a §
  Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.

Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .

11 §
  Länsstyrelsen ska upphäva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser i dess helhet, om beslutet har en sådan innebörd som anges i
10 § andra stycket. Om kommunen medger det, får beslutet upphävas i en viss del.

Beslut enligt första stycket ska fattas inom två månader från det att länsstyrelsen har beslutat om överprövning enligt
10 § första stycket om inte längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Lag (2017:424) .

När mellankommunala och regionala frågor hanteras i planeringsprocessen är översiktsplanen, och i tillämpliga fall regionplanen, viktig. Genom att berörda kommuner ingår som samrådsparter när kommunen tar fram sin översiktsplan säkras insyn från de parter som kan ha invändningar. Detta skapar förutsebarhet inför detaljplaneringen. Översiktsplanen och regionplanen är dock inte juridiskt bindande.

På samma sätt kan en regionplan vara till nytta i de fall regionplanering krävs enligt PBL. När regionplanering krävs är det i sig en indikation p&a