Processen för länsstyrelsens tillsyn över detaljplaner
Efter att kommunen har fattat beslut om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan ska länsstyrelsen ta beslut om planen ska överprövas eller inte, det vill säga om tillsyn ska ske. Om tillsynen visar att kommunens beslut utifrån länsstyrelsens ingripandegrunder är felaktigt så ska länsstyrelsen upphäva beslutet.
Tillsyn i två steg
Länsstyrelsens tillsyn sker i två steg. Först tas beslut om överprövning ska ske och sedan sker överprövningen som kan leda till ett upphävande eller till att länsstyrelsen godtar planen.
Beslut om överprövning ska ske
När kommunen har fattat beslut om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan ska länsstyrelsen först ta beslut om planen ska överprövas eller inte. Detta ska göras inom tre veckor från det att ett meddelande om kommunens beslut har mottagits av länsstyrelsen.
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
Om länsstyrelsen tidigare har gett ett positivt planeringsbesked får överprövning eller upphävande inte ske med hänvisning till den fråga som planeringsbeskedet avser. Detsamma gäller ett planeringsbesked som försetts med villkor och villkoret har iakttagits av kommunen. Det är endast om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till planeringsbeskedet eller om villkor inte har uppfyllts som det är möjligt för länsstyrelsen att överpröva och upphäva planen. Med väsentliga ändringar avses till exempel om det i en senare framtagen miljökonsekvensbeskrivning framkommit uppgifter som gör att det finns grund för ingripande, om nya fakta eller ny lagstiftning har kommit fram eller om omgivningen till detaljplaneområdet har förändrats på ett sådant sätt att länsstyrelsens planeringsbesked inte kan anses vara aktuellt. (jfr prop. 2016/17:151 sid. 31-32)
Fler steg för en effektivare plan- och bygglag, prop. 2016/17:151 (på Sveriges riksdags webbplats)
10 a §
Om länsstyrelsen har gett ett planeringsbesked enligt
5 kap. 10 f § om att en åtgärd inte har en sådan innebörd som anges i 10 § andra stycket, får överprövning enligt 10 § eller upphävande enligt 11 § inte ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser. Om ett planeringsbesked förenats med villkor och villkoret har iakttagits, får inte heller sådan överprövning eller sådant upphävande ske med hänvisning till den fråga som beskedet avser.
Första stycket gäller inte om åtgärden eller förutsättningarna för planeringen har ändrats väsentligt i förhållande till den eller de frågor som planeringsbeskedet avser. Lag (2017:424) .
Överprövning
Om länsstyrelsen beslutar att överpröva kommunens beslut bör länsstyrelsen ange vilken eller vilka ingripandegrunder som är skäl för deras beslut. Skälen som länsstyrelsen anger är dock inte bindande. Det innebär att om det senare upptäcks att det finns skäl att pröva även mot andra ingripandegrunder kan prövningen omfatta även dessa. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 800)
Med förslag till ny plan- och bygglag, prop. 1985/86:1 (på Sveriges riksdags webbplats)
Länsstyrelsens beslut om att överpröva eller inte överpröva får inte överklagas, varken av kommunen eller av någon annan.