Länsstyrelsens roll utifrån PBL vid risk för olyckor

Granskad: 5 april 2024

Länsstyrelsen ska under planprocessen ge råd om allmänna intressen såsom att beakta och förebygga risker för översvämning, ras, skred och erosion. Länsstyrelsen har också tillsynsansvar över kommunens beslut om detaljplaner och kan med hänvisning till risken för olyckor, översvämning eller erosion överpröva och upphäva beslut om detaljplan.

Länsstyrelsens ansvar

Länsstyrelsen har i planeringsprocessen ansvar för att företräda och samordna statens intressen och tillhandahålla planeringsunderlag. I samband med kommunens planläggning ska länsstyrelsen särskilt bevaka riksintressen, miljökvalitetsnormer, strandskydd, regional samordning samt frågor som rör hälsa, säkerhet och risken för olyckor, översvämning och erosion. I begreppet olyckor ingår ras och skred. Länsstyrelsen har även tillsyn över kommunens beslut om detaljplaner vilket innebär att länsstyrelsen i vissa fall kan överpröva kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva detaljplaner.

Länsstyrelsens roll i översiktsplaneringen

I den kommunala översiktsplaneringen har länsstyrelsen en viktig roll att bistå med underlag och verka för att det underlag som statliga myndigheter tillhandahåller kommer till användning. Under samrådet för kommunens översiktsplan ska länsstyrelsen samordna statens intressen, tillhandahålla underlag och ge råd i fråga om plan- och bygglagens allmänna intressen. Det kan till exempel handla om att tillhandahålla nationella eller regionala underlag som berör jord, berg- och vattenförhållanden och underlag för att bedöma risken för översvämning, ras, skred eller erosion.

10 §
  Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt
   1. ta till vara och samordna statens intressen,
   2. tillhandahålla underlag för kommunens bedömningar och ge råd i fråga om sådana allmänna intressen enligt 2 kap. som hänsyn bör tas till vid beslut om användningen av mark- och vattenområden,
   3. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken följs och att redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen är förenlig med 7 kap.
18 e § första stycket miljöbalken,
   4. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt, och
   5. verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.

Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .

När länsstyrelsen ger sina synpunkter vid samrådet till översiktsplan bör länsstyrelsen tydliggöra vilka synpunkter som är att betrakta som råd och vilka som innebär påpekanden om att risken för olyckor, översvämning eller erosion inte har beaktats i tillräcklig utsträckning. Att länsstyrelsen är tydlig med sådana påpekanden är viktigt eftersom det uppmärksammar kommunen på att länsstyrelsen kan komma att utöva tillsyn över efterföljande detaljplaner. Under granskningen av ett förslag till översiktsplan ska länsstyrelsen tydligt klargöra i vilka avseenden staten har kvarstående erinringar mot översiktsplanen när det gäller ingripandegrunderna.

Under andra halvan av tiden mellan två ordinarie val till kommunfullmäktige ska länsstyrelsen redovisa ett underlag till kommunen. Underlaget är en redovisning av vilka, nya eller ändrade, statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Kommunen kan dessutom begära ett underlag vid andra tillfällen eftersom kommunens planeringsstrategi kan ändras under mandatperioden. I länsstyrelsens underlag bör det framgå om, och i så fall vilka, relevanta statliga planeringsunderlag avseende naturolyckor och klimatförändringar som har tillkommit efter att översiktsplanen antagits.

26 §
  Länsstyrelsen ska i ett un