Utgångspunkter för bedömning av översvämningsrisk
Information
Delar av innehållet på denna sida har karaktär av allmänna råd. Boverket har för avsikt att framöver utveckla allmänna råd för bedömning av risken för översvämning.
Markens lämplighet för ett visst ändamål måste bedömas för varje detaljplan för sig. Som grundläggande utgångspunkt för en sådan bedömning med avseende på risken för översvämning kan följande principer vara lämpliga vid såväl kommunens lämplighetsprövning som länsstyrelsens tillsyn.
Utgångspunkter för olika typer av bebyggelse
Ny sammanhållen bebyggelse och bebyggelse med samhällsviktig verksamhet
Översvämning vid sjöar, vattendrag och hav
Ny sammanhållen bebyggelse, större riskobjekt eller bebyggelse med samhällsviktig verksamhet bör lokaliseras till områden som inte hotas av översvämning. Även enstaka verksamheter eller industriområden med risk för stor miljöpåverkan vid översvämning bör lokaliseras till områden som inte hotas av översvämning. Samtliga ovanstående objekt och verksamheter bör som grundregel lokaliseras över beräknad högsta nivå för sjöar och hav eller nivån för beräknat högsta flöde i vattendrag. Effekten av ett förändrat klimat under bebyggelsens förväntade livslängd behöver beaktas.
En samhällsviktig verksamhet kan definieras som en verksamhet som uppfyller minst ett av följande villkor:
- Ett bortfall av eller en svår störning i verksamheten kan ensamt eller tillsammans med motsvarande händelser i andra verksamheter på kort tid leda till att en allvarlig kris inträffar i samhället.
- Verksamheten är nödvändig eller mycket väsentlig för att en redan inträffad kris i samhället ska kunna hanteras så att skadeverkningarna blir så små som möjligt.
Bebyggelse med samhällsviktig verksamhet kan exempelvis vara sjukhus, vattenverk, reningsverk, infrastruktur av stor betydelse eller el-/teleanläggningar.
På MSB:s webbsida kan läsa mer om samhällsviktig verksamhet.
Översvämning till följd av skyfall
Översvämningsrisken från skyfall går aldrig helt att undvika. Som ett minimum bör ny sammanhållen bebyggelse och bebyggelse med samhällsviktig verksamhet planläggas så att den årliga sannolikheten för att bebyggelse tar skada vid översvämning är mindre än 1/100. Både regnets intensitet och varaktighet påverkar den totala regnvolymen som kan leda till översvämning. Effekten av ett förändrat klimat under bebyggelsens förväntade livslängd behöver beaktas.
En årlig sannolikhet av 1/100 innebär att det är 39 procent sannolikhet att en översvämning inträffar under en 50-årsperiod. Under en 100-årsperiod är sannolikheten 63 procent.
Vid planläggning av verksamheter av större samhällsviktig betydelse eller verksamheter där översvämning leder till särskilt stora konsekvenser, såsom räddningstjänst, större sjukhus eller vissa Seveso-anläggningar, behöver betydligt kraftigare skyfall med avsevärt längre återkomsttider kunna hanteras.
Samhällsfunktioner och bebyggelse av mindre vikt
Översvämning vid sjöar, vattendrag och hav
Samhällsfunktioner och bebyggelse av mindre vikt kan tillåtas lokaliseras till områden med måttlig sannolikhet för översvämning. Det kan röra sig om enstaka villor, fritidshus, restauranger, mindre industrier med liten eller obetydlig miljöpåverkan, vägar med förbifartsmöjligheter, med mera.
Den årliga sannolikheten för översvämning bör då vara mindre än 1/200. Effekten av ett förändrat klimat under bebyggelsens förväntade livslängd behöver beaktas.
Om exempelvis översvämningsrisken utgörs av höga vattennivåer i ett vattendrag motsvarar detta vattennivån vid ett 200-årsflöde i vattendraget. I ett område med en årlig sannolikhet av 1/200 är sannolikheten för en översvämning under en 50-årsperiod 22 %.
Översvämning till följd av skyfall
Översvämningsrisken från skyfall går aldrig helt att undvika. Som ett minimum bör samhällsfunktioner och bebyggelse av mindre vikt planläggas så att den årliga sannolikheten för att bebyggelsen tar skada vid översvämning är mindre än 1/100. Detta är alltså samma utgångspunkt som för ny sammanhållen bebyggelse och samhällsviktig verksamhet. Effekten av ett förändrat klimat under bebyggelsens förväntade livslängd behöver beaktas.
Enklare byggnader, garage, uthus
Översvämning vid sjöar, vattendrag och hav
I områden som hotas av en översvämning från sjöar, vattendrag eller hav med en årlig sannolikhet som är större än 1/200, bör det inte tillkomma någon bebyggelse utöver vissa enklare byggnader av lågt värde där få personer vistas. Exempel på detta kan vara garage och båthus. Effekten av ett förändrat klimat under bebyggelsens förväntade livslängd behöver beaktas.
Sammanfattning av utgångspunkter
Nedan sammanfattas grundläggande utgångspunkter för bedömning av översvämningsrisken för olika typer av bebyggelse i en tabell och en illustration. Utgångspunkterna utgör just utgångspunkter och det krävs en platsspecifik bedömning av risken för översvämning i varje enskilt planärende.
Aspekter som behöver beaktas vid en platsspecifik bedömning beskrivs i avsnittet om Bedömning av risken för översvämning.
Hur utgångspunkterna kan tillämpas vid länsstyrelsens tillsyn beskrivs i avsnittet Tillämpning och avsteg
Konsekvensklass |
Årlig sannolikhet för översvämning |
Årlig sannolikhet för översvämning |
Ny sammanhållen bebyggelse och samhällsviktig verksamhet | Beräknad högsta nivå/ Beräknat högsta flöde (1/10 000) |
1/100 |
Samhällsfunktioner och bebyggelse av mindre vikt | 1/200 | 1/100 |
Enklare byggnader, garage, båthus | - | - |
Tabellen visar sammanfattning av grundläggande utgångspunkter för planläggning. Indelning i tre konsekvensklasser med tillhörande högsta årliga sannolikhet för översvämning från sjöar, vattendrag och hav respektive skyfall. Klimatförändringar under bebyggelsens förväntade livslängd behöver beaktas.
Sannolikheten 1/10 000 som anges i tabellen motsvarar en uppskattad återkomsttid för underlag om beräknat högsta flöde. Detta är en teoretisk återkomsttid som inte enkelt går att beräkna enbart utifrån vanlig frekvensanalys av redan inträffade händelser. Sannolikheten 1/10 000 bör därför ses som ett indikativt värde på acceptabel sannolikhet för översvämning i denna konsekvensklass.
Vägledning kring användning av olika klimatscenarier och lämpligt tidsperspektiv hittar du i avsnittet om Klimataspekter och tidsperspektiv.