Sortering och taggning av planbeskrivningens information
Planbeskrivningens information ska sorteras och taggas digitalt i enlighet med bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.
Planbeskrivningens information ska sorteras
All information som ingår i planbeskrivningen ska digitalt sorteras och taggas i teman, grupper och där sådana finns även i undergrupper. Det gäller alla typer av information i planbeskrivningen, som till exempel text, bilder, tabeller, kartor eller diagram. Sorteringen ska göras i enlighet med bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning. Bilagan finns sist i föreskrifterna.
Tema | Grupp | Undergrupp |
Detaljplanens syfte | ||
Syfte | ||
Beskrivning av detaljplanen | ||
Hela detaljplan | ||
Genomförandetid | ||
Allmän plats | ||
Huvudmannaskap |
Tabellen är ett utsnitt av föreskriftens bilaga. Under temat Beskrivning av detaljplanen kan information sorteras till bland annat gruppen Allmän plats och eventuellt också i undergruppen Huvudmannaskap.
Syftet med sorteringen är att ge all information i planbeskrivningen en digital struktur. Strukturen gör att informationen kan överföras och återanvändas på flera olika sätt. Till exempel kan information sökas ut i en eller flera detaljplaner samtidigt.
Hur sorteringen går till
Första steget i sorteringen är alltid att välja ett tema. Informationen kan bara tillhöra ett av de teman som anges i bilagan. Därefter ska kommunen välja en eller flera grupper inom valt tema. Om ingen passande grupp finns ska gruppen Annat användas. Om det finns en eller flera passande undergrupper inom vald grupp ska dessa användas. Om ingen passande undergrupp finns kan kommunen välja att skapa en egen eller inte sortera på undergrupp.
2 § I bilagan till denna författning anges hur informationen i planbeskrivningen ska indelas och identifieras.
Information i planbeskrivningen ska inordnas under relevant tema och en eller flera grupper tillhörande respektive tema enligt bilagan.
I de fall planbeskrivningen innehåller information som omfattas av någon av de undergrupper som anges i bilagan ska informationen även indelas efter dessa.
Det val kommunen gör på varje sorteringsnivå begränsar urvalet i underliggande nivå. Det betyder att när ett tema är valt, behöver kommunen inte ta hänsyn till grupper i andra teman än det valda och det är bara undergrupper inom vald grupp som behöver beaktas.
Att välja tema, grupp och undergrupp
Det är kommunen som bedömer hur viss information ska sorteras och taggas. Framför allt kan valet av tema, grupp eller undergrupp bero på i vilket eller vilka sammanhang informationen behöver kunna sökas ut. Det finns inget hinder mot att använda flera olika grupper och undergrupper inom samma tema för en och samma informationsmängd om kommunen bedömer att det behövs. Det är oftast bättre att sortera och tagga informationen en gång för mycket än en för lite.
Det är viktigt att tänka på att informationen kan komma att sökas fram av någon som inte läser planbeskrivningen i sin helhet. Sorteringen till en viss grupp eller undergrupp kan därför behöva omfatta så pass mycket information att den är begriplig även om den läses isolerat. Samtidigt ska inte exempelvis en viss undergrupp omfatta mer information än vad som behövs utan det är viktigt att det görs en lämplig avvägning.