Övriga regler

Granskad: 31 januari 2024

Utöver de regler som finns i plan- och bygglagstiftningen finns det flera andra lagar som reglerar frågor kopplat till dricksvattenförsörjning. Det gäller exempelvis tillståndskrav för vattenuttag och beslut om vattenskyddsområde enligt miljöbalken.

Tillståndskrav för vattenuttag

Vattenuttag från grundvatten eller ytvatten kan ge stor miljöpåverkan. Ofta görs flera vattenuttag på olika platser från en och samma vattenresurs vilket gör att uttagen kan behöva samordnas. Som huvudregel är alla vattenuttag tillståndspliktiga även om det finns undantag, exempelvis vid användning för husbehov. För vattenuttag vid kommunala vattentäkter krävs generellt tillstånd från mark och miljödomstol enligt miljöbalken, om det inte är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas av vattenverksamhetens inverkan på vattenförhållandena. Prövningen är inriktad på vattenuttagets miljöpåverkan.

9 §
  För vattenverksamhet krävs det tillstånd enligt denna balk, om inte något annat följer av bestämmelserna i detta kapitel.
Den som vill bedriva vattenverksamhet får ansöka om tillstånd även om det inte krävs tillstånd för verksamheten.
Oavsett vad som följer av 11-15, 19 och 23 §§, kan det för en viss verksamhet eller åtgärd krävas tillstånd enligt 7 kap.
28 a §. Lag (2005:571) .

9 a §
  Regeringen får meddela föreskrifter om att det för vissa vattenverksamheter i stället för tillstånd ska krävas att verksamheterna har anmälts.

Även om anmälningsplikt har föreskrivits får tillsynsmyndigheten, enligt föreskrifter som meddelas av regeringen, i det enskilda fallet förelägga en verksamhetsutövare att ansöka om tillstånd. Lag (2018:1407) .

9 b §
  Ansökan om tillstånd till vattenverksamhet prövas av mark- och miljödomstolen. Ansökan om tillstånd till markavvattning prövas dock av länsstyrelsen, om den inte ska prövas av mark- och miljödomstolen enligt 7 kap. 19 eller
20 § lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet.

Anmälan om vattenverksamhet ska, enligt föreskrifter som meddelas av regeringen, göras till försvarsinspektören för hälsa och miljö, länsstyrelsen eller kommunen.

En anmälningspliktig vattenverksamhet får påbörjas tidigast åtta veckor efter det att anmälan har gjorts, om inte tillsynsmyndigheten bestämmer något annat. Lag (2017:782) .

9 c §
  Regeringen får meddela föreskrifter om förbud, skyddsåtgärder, begränsningar och andra försiktighetsmått för vattenverksamheter och för vattenanläggningar som vattenverksamheter bedrivs med och som
   1. behövs för att skydda människors hälsa eller miljön och är mer ändamålsenliga än beslut i enskilda fall, eller
   2. behövs till följd av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen. Lag (2018:1407) .

Det finns stora kunskapsluckor kring vattenuttag i Sverige, både om hur stora uttagen är och var de görs. Det förekommer att verksamheter har gamla tillstånd för vattenuttag, där uttagsmängderna inte är väl avpassade med hänsyn till varken vattenresursens kapacitet, verksamhetens behov eller till andra verksamheters uttag från samma vattenresurs. I områden där det finns verksamheter med överdimensionerat tillstånd för vattenuttag kan det uppstå situationer då det leder till att utveckling av nya verksamheter med vattenbehov hämmas. Vid planläggning för användning som gör att vattenuttaget behöver ökas i området kan utrymmet att få tillstånd för vattenuttag behöva beaktas.

I dagsläget saknas tillstånd för uppemot hälften av Sveriges kommunala vattentäkter. Med ökande konkurrens om vattentillgångarna har det blivit allt viktigare att vattenproducenten har tillstånd för sina vattenuttag. Vattenförsörjning ordnas ofta genom mellankommunala samarbeten och vattentäkten kan ligga antingen inom eller utanför den egna kommunen.

Om det saknas tillstånd för den vattentäkt som används för den kommunala vattenförsörjningen i ett område leder det till problem vid planläggning enligt PBL. När det sakas tillstånd för vattenuttag blir det svårt att bed