Vattenförsörjning i annan lagstiftning

Granskad: 31 januari 2024

Utöver plan- och bygglagen, PBL, finns det flera olika lagar och regler som rör vattenförsörjningen. Här beskrivs kortfattat några av de viktigaste, tillsammans med en kort beskrivning av hur de inverkar på planläggning och lovprövning enligt PBL samt vanliga problemställningar.

Information om vattenförsörjning kan vara säkerhetskänslig och skyddsvärd

Uppgifter om vattenförsörjning i kommunen kan vara känsliga att både samla och att sprida. I orätta händer kan uppgifterna användas för att skada vattenförsörjningen och därigenom orsaka stor skada i samhället. Exempel på uppgifter som kan vara känsliga är

  • antal personer anslutna till ett vattenverk eller en vattenresurs
  • vilka vattenverk som försörjer samhällsviktiga funktioner som Försvarsmakten, flygplatser och akutsjukhus
  • lokalisering av inre vattenskyddsområde eller brunnsområde
  • tekniska detaljer om vattenverk eller reningsprocess.

Även samlade uppgifter om enskilda vattentäkter eller vattenverk, som var för sig betraktas harmlösa, kan vara känsliga för spridning i sin samlade form.

Information om vattenförsörjning kan vara känslig att sammanställa på grund av risk för sabotage. Även uppgifter som inte omfattas av sekretess kan vara känsliga för spridning. Foto: Scandinav/ Roine Magnusson

Varje enskild myndighet har ansvar att bedöma skyddsvärdet av känsliga uppgifter och avgöra hur dessa uppgifter ska hanteras. I offentlighets- och sekretesslagen finns bestämmelser för värdering av skyddsvärda uppgifter och bedömning av sekretessbehov. Vid hantering av känsliga uppgifter ska behovet av säkerhetsskydd utredas enligt säkerhetsskyddslagen. Vid exempelvis redovisning av riksintresseanspråk i översiktsplanen kan det vara olämpligt att presentera områden för anläggningar för vattenförsörjning i kartor. Även uppgifter som inte omfattas av sekretess kan vara av känslig natur, och kan då vara olämpliga att presentera på en öppen webbsida.

Det är lämpligt att involvera kommunens ansvariga för sekretess och informationssäkerhet tidigt i planprocessen för att bestämma vilka hänsyn som behöver beaktas vid planläggningen. 

Närmare beskrivning om hantering av sekretess, informationssäkerhet och säkerhetsskydd rörande uppgifter om vattenförsörjning finns i Havs- och vattenmyndighetens vägledning om regional vattenförsörjningsplanering, se ”Relaterad information”. Läs mer om regler kring sekretess och hantering av känsliga uppgifter i offentlighets- och sekretesslagen, samt i säkerhetsskyddslagen, se länkar i ”Relaterad information”.

Kommunens skyldighet att ordna vattenförsörjning

Om det med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver ordnas vattenförsörjning i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, är kommunen skyldig att ordna allmän vattenförsörjning. Kommunen ska bestämma det verksamhetsområde inom vilket dricksvattenförsörjning behöver ordnas och se till att behovet tillgodoses genom en allmän vatten- och avloppsanläggning, VA-anläggning. Kravet kan inträda exempelvis om det uppstår problem med vattentillgång eller vattenkvalitet i ett område med bostäder som har enskild vattenförsörjning.

Varje kommun ska också ha en aktuell vattentjänstplan med långsiktig planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Vattentjänstplanen ska även innehålla kommunens bedömning av åtgärdsbehov relaterat till ökad belastning på de allmänna VA-anläggningarna på grund av skyfall.