Att följa miljökvalitetsnormer för vatten

Granskad: 31 januari 2024

Vid översiktsplanering enligt plan- och bygglagen ska det av planen framgå hur kommunen anser att miljökvalitetsnormerna för vatten ska följas. Den påverkan som planerad mark- och vattenanvändning innebär behöver då ses i ett helhetsperspektiv som omfattar förhållanden inom berörda avrinningsområden och de åtgärder som behöver vidtas. Genom kommunens ansvar för planläggning av användning av mark och vatten kan kommunen främja en utveckling som syftar till att skapa en bättre vattenmiljö.

Miljökvalitetsnormer behöver hanteras i helhetsperspektiv

Miljökvalitetsnormer, MKN, är ett juridiskt styrmedel för att hantera situationer där flera olika källor bidrar till en gemensam påverkan. Syftet är att skapa förutsättningar för att styra och koordinera de åtgärder och den hänsyn som behövs för att MKN ska kunna följas. För att följa en MKN behövs därför ett helhetsperspektiv som omfattar de åtgärder som behöver vidtas inom avrinningsområdet till vattenförekomsten. Det kan ofta innebära att det behövs mellankommunal samordning. Tillämpning av MKN innebär att den planerade mark- och vattenanvändningen behöver anpassas till förhållanden i och omkring den specifika vattenförekomsten.

Vad innebär det att följa MKN

Enligt plan- och bygglagen, PBL, ska MKN följas vid planläggning. Det finns olika sätt som översiktsplaneringen kan bidra till att en MKN följs. Det kan handla om att pröva markens lämplighet för användningar som påverkar möjligheten att följa MKN. Ett exempel kan vara lämplighet för en bebyggelse som innebär ökat dagvattenflöde eller ökad föroreningsbelastning från dagvatten. Det kan också handla om att redovisa områden där det behövs utrymmeskrävande åtgärder för att följa MKN, till exempel en dagvattendamm som behövs för god dagvattenhantering eller anläggning av en faunapassage i form av en fisktrappa.

Begreppet följa

Formuleringen att MKN ska följas används både i miljöbalken, MB och i PBL. Lagstiftarens avsikt har varit att begreppen ska tolkas på samma sätt i de båda lagarna. Begreppet ”följa” ersatte det tidigare begreppet ”säkerställas”. Detta motiverades av att ”säkerställas” kunde läsas som om myndigheter och kommuner måste göra allt som står i deras makt för att just den enskilda verksamheten som prövas ska följa MKN, och att hela bördan av att en MKN inte kan följas kan komma att belasta den senast tillkommande verksamheten. Ett sådant krav skulle enligt lagstiftaren kunna innebära ett svåröverstigligt hinder för såväl samhällsplanering som näringsverksamhet och motverka den blandning av fördelning av krav och styrmedel som i de flesta fall är nödvändig för att en MKN ska följas. (jfr prop. 2009/10:184 sid. 37–39)

Åtgärdsprogram och tillämpningen av miljökvalitetsnormer, prop. 2009/10:184 (på Sveriges riksdags webbplats)

10 §
  Vid planläggning och i andra ärenden enligt denna lag ska miljökvalitetsnormerna i 5 kap. miljöbalken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 5 kap. miljöbalken följas.

3 §
  Myndigheter och kommuner ska ansvara för att miljökvalitetsnormer följs. Lag (2010:882) .

Den översiktliga och strategiska nivån i översiktsplaneringen är av stor betydelse f&o