Delaktighet och inflytande i samhällsbyggnadsprocessen

Granskad: 5 juli 2023

Delaktighet och inflytande i beslutsprocesser kan bidra till att barns och ungas välbefinnande, demokratiska kunskaper och tillit till samhället ökar. Barns delaktighet kan se olika ut i olika skeden, pågå under olika lång tid och medföra en varierad grad av inflytande i samhällsbyggnadsprocessen. Formen för delaktighet kan variera, till exempel beroende på barnets ålder och mognad. Det är vuxna och inte minst beslutsfattare som bär ansvaret för att möjliggöra barns och ungas inflytande. 

Delaktighet och inflytande skapar mening

Enligt regeringsformen ska det allmänna verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och för att barns rätt ska tas tillvara. Delaktighet i utformningen av den egna livsmiljön kan både leda till ett ökat personligt välbefinnande och till en ökad tillit till samhället i stort. Att bli sedd, respekterad och att tillåtas sätta avtryck i sin närmiljö, ger mening i tillvaron och kunskap om mänskliga rättigheter. Alla barns rätt till delaktighet och inflytande i samhällsbyggnadsprocessen är viktigt för att uppnå jämlika livsmiljöer och en jämlik hälsa, oavsett var i landet någon bor. Delaktighet i beslutsprocesser hjälper barn att förstå att de kan påverka sin omgivning genom demokratiska beslut och hur de kan göra avtryck på sin omvärld.

Illustration: Annika Carlsson/Boverket

Handbok för barns delaktighet och inflytande

Handboken för barns delaktighet och inflytande är framtagen av UNICEF Sverige med syfte att delge teori och praktik för den som vill lära sig mer av värdet av barnets perspektiv. Genom att ge plats för olika röster och erfarenheter, ökar perspektiv och kunskap som tillför värde för såväl individer, verksamheter och beslut. Handboken bidrar till att ge kunskap om detta, argument och inspiration med mål att det ska kännas viktigt och roligt att involvera barn och efterfråga deras åsikter.

UNICEF:s Handbok för barns delaktighet och inflytande (på UNICEF Sveriges webbplats)

Alla barn har rätt att komma till tals

Barn och unga är experter på sin egen miljö och med rätt stöd kan de på olika sätt förmedla sina erfarenheter, behov, idéer och perspektiv. För att förstå barnets bästa i den fysiska miljön, är det särskilt viktigt att tillsammans med barn och unga utforska behov, rörelsemönster och hur de använder olika platser. Genom att ta vara på barns kunskap och behov kan våra livsmiljöer utvecklas till det bättre, både ur ett barns och en vuxens perspektiv. 

Artikel 12 i barnkonventionen understryker alla barns rätt att komma till tals och beskriver att barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Barns rätt att komma till tals finns även uttryckt i planprocessen då förfarandereglerna för regionplan, översiktsplan och detaljplan innebär att alla medborgare oavsett ålder har rätt att komma till tals (prop. 1997/98:182, s. 32).

Barn och unga möter och påverkar politiken

För att samla in ungdomars perspektiv jobbar flera kommuner med forum där barn och ungdomar på olika sätt får inflytande i kommunens olika processer och beslut. Ofta används flera olika sorters forum inom samma kommun för att fånga in en bredare målgrupp. På så sätt kan också de olika metoderna docka in i varandra, samma fråga kan lyftas på olika sätt i olika forum och ge ett mer förankrat resultat.

I sammanställningen av exempel i den här vägledningen presenteras olika alternativ för hur barn och unga kan möta förtroendevalda.

Barn och unga möter och påverkar politiken

Använd olika metoder och anpassa samhällsbyggnadsprocessen

Samhällsbyggnadsprocessen sträcker sig över lång tid och innefattar många skeden och olika planeringsnivåer. Det är lämpligt att analysera var i processen och i vilket skede det är mest relevant att lyfta fram och ta vara på barns och ungas kunskap. Processen kan ändras under tidens gång men med tillgång till flera metoder går det att anpassa efter de olika skedena under processens gång. Förutom flexibilitet i val av metoder, krävs tid och kompetens för att inkludera kunskapen från barn och unga in i fysisk planering och stadsutveckling. Det är ofta fördelaktigt att ta hjälp av en pedagog eller arkitekt som kan hjälpa till att överföra, tolka och lyfta fram det barnen menar.

På samma sätt är det lämpligt att samhällsbyggnadsprocessen anpassas så att det är möjligt att lyfta fram och ta vara på barns och ungas kunskap och erfarenheter i relevanta skeden. Delaktighet och inflytande kan skapas i såväl enskilda projekt som när strategiska dokument tas fram. Sammanhanget, förutsättningarna och förkunskapen hos deltagarna och arrangörer är avgörande för vilken process som väljs. Som arrangör behövs en medvetenhet om vad den valda delaktighetsprocessen innebär för praktiska förberedelser, genomförande och uppföljning.