Barns rättigheter i samhällsbyggnadsprocessen
Hur en plats ser ut, fungerar och används beror på en lång kedja av olika processer och beslut. Barnrättsperspektivet behöver finnas med genom hela samhällsbyggnadsprocessen för att barns bästa ska förverkligas i den byggda miljön. Olika skeden i processen hanterar olika frågor, där alla är viktiga i arbetet med att uppfylla barns rättigheter i den fysiska miljön.
Regional planering
Regional planering skapar förutsättningar för kommunöverskridande samhällsstrukturer. Strukturerna har betydelse för barns livsmiljöer och därmed ska barns rättigheter beaktas i planeringen.
Översiktsplanering
I översiktsplaneringen handlar barns rättigheter bland annat om att ge tillräckligt utrymme i den fysiska miljön för barns intressen och behov och att barn ska få komma till tals. Även förutsättningarna för barns och ungas självständiga mobilitet är en angelägen fråga.
Detaljplanering
I detaljplaneprocessen handlar barns rättigheter bland annat om att skapa goda livsmiljöer för alla barn att kunna utvecklas och må bra i. Detaljplaneprocessen innehåller flera delar där det har ett stort värde att involvera barn.
Bygglov
I ärenden som påverkar barn är barnets bästa en faktor som ska ingå i bygglovsprövningen. Både bestämmelser i plan- och bygglagen och barnkonventionen kan tillsammans stärka barns rättigheter i bygglovsförfarandet.
Genomförandeskedet
Det är i genomförandeskedet som den tidigare planeringen förverkligas. Skedet påverkar platsens utformning, funktion och hur människor, däribland barn och unga, kommer att kunna leva och vistas där.
<