Barns rättigheter i samhällsbyggnadsprocessen

Granskad: 30 juni 2023

Hur en plats ser ut, fungerar och används beror på en lång kedja av olika processer och beslut. Barnrättsperspektivet behöver finnas med genom hela samhällsbyggnadsprocessen för att barns bästa ska förverkligas i den byggda miljön. Olika skeden i processen hanterar olika frågor, där alla är viktiga i arbetet med att uppfylla barns rättigheter i den fysiska miljön. 

Barnrättsperspektivet kan synliggöra barns och ungas behov genom hela samhällsbyggnadsprocessen. Illustration: Annika Carlsson/Boverket
Ett barn som kliver in genom en gul buss framdörr.

Regional planering

Regional planering skapar förutsättningar för kommunöverskridande samhällsstrukturer. Strukturerna har betydelse för barns livsmiljöer och därmed ska barns rättigheter beaktas i planeringen.

Pojke på grön cykel som cyklar på en trottoar.

Översiktsplanering

I översiktsplaneringen handlar barns rättigheter bland annat om att ge tillräckligt utrymme i den fysiska miljön för barns intressen och behov och att barn ska få komma till tals. Även förutsättningarna för barns och ungas självständiga mobilitet är en angelägen fråga.

Flicka som hänger i en gren bakom gröna blad.

Detaljplanering

I detaljplaneprocessen handlar barns rättigheter bland annat om att skapa goda livsmiljöer för alla barn att kunna utvecklas och må bra i. Detaljplaneprocessen innehåller flera delar där det har ett stort värde att involvera barn.

Barn som leker i en röd klätterställning/gungställning.

Bygglov

I ärenden som påverkar barn är barnets bästa en faktor som ska ingå i bygglovsprövningen. Både bestämmelser i plan- och bygglagen och barnkonventionen kan tillsammans stärka barns rättigheter i bygglovsförfarandet.

Ett barn i orange jacka som håller upp ett fönster på en trädkoja.

Genomförandeskedet

Det är i genomförandeskedet som den tidigare planeringen förverkligas. Skedet påverkar platsens utformning, funktion och hur människor, däribland barn och unga, kommer att kunna leva och vistas där.

<