Framtida transportsystem

Granskad: 14 februari 2020

Sverige ska senast år 2045 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Utsläppen för inrikes transporter ska minska med minst 70 procent senast år 2030 i förhållande till 2010. För att nå målet krävs en genomgripande omställning av såväl gods- som persontransporter. Det är mot bakgrund av detta rimligt att förvänta sig förändrade förutsättningar inom detta område. Frågan är vilka typer av förändringar som samhället har att förhålla sig till och ta höjd för. I detta framåtblickande avsnitt konstateras att godstransporterna med stor sannolikhet kommer att öka samtidigt som de effektiviseras.

Att bedöma framtiden

Att förutsäga framtiden är svårt och kan som regel endast göras för den nära framtiden. Det är betydligt vanskligare att försöka förutse stora förändringar som bryter med det nuvarande och skapar nya mönster, processer och samhällsordningar. Den pågående digitala och tekniska omvandlingen kommer på olika sätt att påverka framtidens transporter av såväl människor som gods. Teknikutvecklingen utgör en stark drivkraft i samhällsutvecklingen vars konsekvenser är svåra att överblicka. Trösklarna för att tillämpa ny teknik är emellertid högre om tekniken kräver omfattande investeringar i fysisk infrastruktur än om den kan nyttja det redan befintliga. Det är ett hållbarhetsskäl att främja teknik som drar nytta av gjorda investeringar. Det är därför av stor betydelse att vi planerar för en robust bebyggelsestruktur som är tillgänglig för olika färdmedel och kan användas för flera ändamål och är anpassningsbar över tid.

Enskilda tekniker kan få stor betydelse men det är den samlade effekten av olika tekniker som i samspel med andra trender och skeenden i samhället kommer att skapa de verkliga förändringarna. I Trafikanalys omvärldsanalys från 2018 lyfts automatisering, elektrifiering och digitalisering fram som viktiga trender för det framtida transportsystemet. Den snabba spridningen av uppkopplade sensorer skapar förutsättningar för mängder av data att flöda inom våra rumsliga strukturer. För att kunna dra nytta av denna information behövs självlärande teknik som kan hjälpa människor att sortera i informationsflödet och ge mening och betydelse till all data. Dessa typer av teknologier kan lite förenklat ses som gränssnittet till den ”smarta staden” och kan bland annat skapa förutsättningar för att optimera leveranser genom exempelvis samlastning och realtidsplanering.

Delningsekonomin är inte en teknik utan ett sätt att administrera ett utbyte mellan någon som har en resurs och någon som efterfrågar den. Detta är en företeelse som får allt större genomslag tack vare olika former av digitala plattformar som faciliterar olika typen av möten och utbyten. En stor del av godstransporterna sker redan idag med fordonsresurser som delas mellan olika godstransportköpare och detta kan komma att öka framgent vilket kan leda till färre fordon. Samtidigt går elektrifieringen av fordonsflottan allt snabbare och flera tekniska lösningar utvecklas parallellt. Kostnader för elektriska fordon och för lagring av energi förväntas minska och med minskade kostnader är det rimligt att förvänta sig ett ökat antal transporter.

Godstransporterna kommer att öka

Trafikverket förutspår att efterfrågan på godstransporter kommer att öka med runt 64 procent räknat i transportarbete under perioden 2012-2040. Prognosen bygger bland annat på antaganden om ökad sysselsättning och befolkningstillväxt i storstadsområdena i södra Sverige, samt större regionala centra i övriga landet. Prognosen fram till 2040 pekar på att transportarbetet, som är uttryckt i antalet tonkilometer, för inrikestransporter totalt kommer att öka med 72 procent.

Modellberäknat transportarbete per trafikslag 2012 och 2040 (miljarder tonkm). Illustration: Trafikverket

Teknikutvecklingen driver på

Utvecklingen mot elektriska och självkörande fordon kan komma att leda till enklare och billigare transporte