E-handel och paketleverenser
Utvecklingen av e-handeln har varit närmast explosionsartad på senare år. På bara tio år har omsättningen nästan fyrdubblats och ökningen bara fortsätter. Distributionsstrukturen för e-handlade varor skiljer sig från den traditionella butiksförsäljningen genom att e-handeln kräver distribution till väsentligt fler och därmed mer geografiskt utspridda leveranspunkter. Många av leveranserna går direkt hem till konsumenten. Sändningsstorlekarna är oftast mindre jämfört med leverans till butik, vilket ställer ökade krav på samordning av godset i transportledet. För kommuner, fastighetsägare och byggherrar innebär det ett behov av att planera för fler och kanske andra typer av mottagningsställen, såväl offentliga som i eller i närheten av privata fastigheter.
Leveranssätt
E-handlade varor och paket kan levereras till kunden på flera olika sätt och ofta är det kunden själv som väljer leveransadress för varan eller paketet. I Sverige är det idag tre olika leveransmetoder som dominerar, hämtning i butik eller leveranshubb, ombudsleverans samt hemleverans.
Hämtning i butik eller leveranshubb
Detta leveranssätt innebär att den e-handlade varan hämtas i detaljhandlarens butik eller i dennes leveranshubb. Den här typen av leveranser kräver ingen ny planering från kommunens sida utan för detta leveranssätt finns redan befintlig infrastruktur i och med att leveranserna oftast kommer med butikens vanliga försändelser.
Ombudsleverans
Innebär att leveransen skickas till ett paketombud där konsumenten sedan får hämta ut sitt paket. Den här leveransmetoden ger kunden en högre tillgänglighet, eftersom ombuden har en bättre geografisk täckning jämfört med butikskedjorna. Den vanligaste ombudsleveransen av paket sker idag över disk av ombudets personal. Leveransalternativet leveransskåp, vilket innebär att varan lämnas i ett skåp som sedan kunden på något sätt får, eller har, tillgång till och där varan sedan kan hämtas ut utan att någon ytterligare person är inblandad, börjar dock bli vanligare i Sverige.
Hemleverans
Hemleverans direkt till kunden innebär att leverantörerna får väldigt många leveransadresser. Från lagret, butiken eller någon terminal går leveransen direkt till konsumenten eller via en fördefinierad ruttoptimerad leveransslinga. Hemleveranser innebär ofta höga kostnader för företaget eftersom det ofta krävs någon form av sam- eller omlastning.
Fördelning mellan leveranssätten
Upphämtning av paket, antingen hos paketombud eller i butik, är det vanligaste leveranssättet till mottagaren, ungefär 2/3 av leveranserna sker på det sättet, medan hemleveranser står för ungefär 1/3 av leveranserna. Det som är intressant är att om kunderna får välja så skulle fler välja hemleveranser. Det som inte riktigt framgår av undersökningen är hur kunder ställer sig till leverans till en paketautomat/serviceboxar som befinner sig i närheten av hemmet eller på en plats där kunderna ändå passerar.
Tabell 1. Statistik för paketleveranser uppdelad på leveransplats
Leveransalternativ för e-handelsvaror | Så levererades senaste varan (procent) | Så vill mottagaren få varan levererad (procent) |
Upphämtning | 67 | 44 |
varav paketombud/utlämningsställe | 64 | 38 |
Varav webbutikens fysiska butik | 2 | 1 |
Varav paketautomat | 1 | 5 |
Hemleverans med kvittens | 5 | 13 |
Varav dagtid | 3 | 3 |
Varav kvällstid |