Farligt gods i regionplaneringen
I regionplanen kan förhållandet mellan transportleder, verksamheter och bebyggelse i övrigt behandlas i ett större geografiskt perspektiv; regionövergripande, mellankommunalt och mellanregionalt. Regionplanen är vägledande för efterföljande planering.
Att tänka på i regionplaneringen
- Analysera strukturen i den funktionella regionen.
- Ge en bild av den övergripande fysiska strukturen i förhållande till rekommenderade transportleder.
- För dialog med näringslivet i samrådet av planen.
Farligt gods i regionplaneringen
Regionplanerna ska hantera mellankommunala och regionövergripande frågor som är av betydelse för länet (se proposition 2017/18:266 sidan 34 tredje stycket).
2 §
En regionplan ska ange de grunddrag för användningen av mark- och vattenområden och de riktlinjer för lokaliseringen av bebyggelse och byggnadsverk som har betydelse för länet. Planen ska ge vägledning för beslut om översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser. Lag (2018:1732) .
Regionplanen är inte bindande.
En ny regional planering Proposition 2017/18:266 (på Sveriges riksdags webbplats)
När det gäller transporter av farligt gods rör det sig om vilka transportstråk som dessa laster bör fraktas på och hur dessa vägar och järnvägar påverkar bebyggelseutvecklingen i ett regionalt perspektiv.
En regionplan som innehåller en redogörelse för godstransporter och farligt gods i förhållande till viktiga regionala målpunkter är ett värdefullt underlag för den kommunala översiktsplaneringen.
Regionen följer administrativa gränser, men i detta sammanhang är det också viktigt att regionen förhåller sig till en funktionell region. En analys av arbetsmarknad och bostadsmarknad lägger grunden för en bedömning av hur denna struktur påverkar utvecklingen i den administrativt avgränsade regionen. Analyser ger kunskap om vilka orter som är under utveckling och om dessa ligger i närheten av rekommenderade transportleder för farligt gods.
Kartan i figur 1 visar ett exempel på beskrivning av transportlederna i Region Stockholm hämtad ur RUFS 2050 – Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen:
RUFS 2050 - regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen (på Region Stockholms webbplats)
Regionplaneprocessen
Regionen behöver tidigt i regionplaneprocessen lyfta mellankommunala frågor härledda till godstransportleder och lokalisering av sådana verksamheter som genererar transporter av farligt gods. I samrådet om en ny regionplan är det viktigt att föra dialog med näringslivet och kommunerna för att få en beskrivning av behovet av transporter till och från Sevesoanläggningar och farlig