Stegen vid prövning av påtaglig skada
En prövning av om en detaljplan kan medföra påtaglig skada på ett riksintresse innehåller ett antal processteg. Motsvarande gäller om länsstyrelsen på kommunens begäran ska avge ett planeringsbesked.
Anspråk respektive riksintresse
När en myndighet pekar ut ett område som ett riksintresse enligt 3 kapitlet miljöbalken (MB) för ett visst ändamål, så utgör det endast ett anspråk. Att området verkligen utgör ett riksintresse blir fastslaget först i samband med ett rättsverkande beslut. En förutsättning för att ett område ska vara av riksintresse är att det uppfyller de i lagen och förarbetena uppställda kriterierna för ett riksintresse.
Riksintressena enligt 4 kapitlet MB är utpekade i lagen, men där anges avgränsningen enbart översiktligt med hjälp av geografiska termer. Om det inte redan är gjort i översiktsplanen kan det därför behöva göras en bedömning av den närmare avgränsningen av riksintresseområdet.
Är frågan redan löst i översiktsplanen
Har en detaljplan ett tydligt stöd i översiktsplanen och översiktsplanen är aktuell och tillräckligt detaljerad, och om länsstyrelsen godtagit kommunens bedömning av riksintressena i översiktsplanen, så bör frågan om påtaglig skada redan vara avgjord. I sådana fall bör översiktsplanens intentioner kunna genomföras. (jfr prop. 1985/86:3 sid. 35)
Om redovisningen i översiktsplanen däremot endast är översiktlig eller otydlig eller länsstyrelsen granskningsyttrande innehåller invändningar mot kommunens bedömningar, måste bedömningen av påtaglig skada göras i det enskilda ärendet. Motsvarande gäller om det har tillkommit nya riksintresseanspråk som inte har bedömts i översiktsplanen.
Kan åtgärden antas medföra påtaglig skada på ett riksintresse
Vid en prövning av om en detaljplan kan medför påtaglig skada bör det tydliggöras vilka värden och egenskaper av betydelse för riksintresset som påverkas och hur de påverkas. Är påverkan så stor att den kan betecknas som påtaglig skada?
Avvägning mot andra allmänna eller enskilda intressen inte aktuell
Medför åtgärden påtaglig skada på riksintresset och det motstående intresset inte utgörs av ett annat riksintresse, så är åtgärden otillåten. Då ska ingen avvägning eller "samlad bedömning" mot enskilda intressen eller andra allmänna intressen göras eftersom åtgärden i vilket fall är otillåten.
5 §
Mark- och vattenområden som har betydelse för rennäringen eller yrkesfisket eller för vattenbruk skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra näringarnas bedrivande.
Områden som är av riksintresse för rennäringen eller yrkesfisket skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.
6 §
Mark- och vattenområden samt fysisk miljö i övrigt som har betydelse från allmän synpunkt på grund av deras naturvärden eller kulturvärden eller med hänsyn till friluftslivet skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt skada natur- eller kulturmiljön. Behovet av grönområden i tätorter och i närheten av tätorter skall särskilt beaktas.
Områden som är av riksintresse för naturvården, kulturmiljövården eller friluftslivet skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.
7 §
Mark- och vattenområden som innehåller värdefulla ämnen eller material skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra utvinningen av dessa.
Områden som innehåller fyndigheter av ämnen eller material som är av riksintresse skall skyddas mot åtgärder som avses i första stycket.
8 §
Mark- och vattenområden som är särskilt lämpliga för anläggningar för industriell produktion, energiproduktion, energidistribution, kommunikationer, vattenförsörjning eller avfallshantering skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av sådana anläggningar.
Områden som är av riksintresse för anläggningar som avses i första stycket skall skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna.
9 §
Mark- och vattenområden som