Roller och ansvar kopplade till Sevesoverksamhet
När det gäller Sevesoverksamhet är det framför allt två aktörer utöver kommunen som är centrala: länsstyrelsen och verksamhetsutövaren.
Kommunen ska ha en plan för räddningsinsatser för Sevesoverksamheter
Kommunen ska upprätta en plan för räddningsinsatser för Sevesoverksamheter som hör till den högre kravnivån och förmedla information från respektive Sevesoverksamhet via kommunens webbplats. Kommunen är även ansvarig för att genomföra god fysisk planering som i möjligaste mån tryggar ett geografiskt avstånd mellan Sevesoverksamheter och annan verksamhet, framförallt bostäder men också områden där ett större antal människor kan komma till skada vid en olycka.
Räddningstjänsten ska planeras och organiseras på sådant sätt att räddningsinsatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt.
3 §
Räddningstjänsten skall planeras och organiseras så att räddningsinsatserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt sätt.
3 a §
Förebyggande verksamhet som staten och kommunerna ansvarar för enligt denna lag ska planeras och organiseras så att den effektivt bidrar till att förebygga bränder och andra olyckor samt förhindra eller begränsa skador till följd av bränder och andra olyckor. Särskild vikt ska läggas vid att förhindra människors död och andra allvarliga skador. Lag (2020:882) .
En kommun ska upprätta ett handlingsprogram för räddningstjänst. Handlingsprogrammet ska innehålla: