Bidrag som går att söka eller komplettera via våra e-tjänster
Här finns bidrag, stöd och garantier som går att söka, komplettera eller följa upp via våra e-tjänster.
Allmänna samlingslokaler – investeringsbidrag
Bygg nytt, bygg om och förbättra tillgängligheten med bidrag för allmänna samlingslokaler.
Bidrag för energieffektivisering i småhus
Sök bidrag för energieffektivisering i småhus.
Gröna och trygga samhällen
Stödet går inte längre att söka.
Investeringsstöd för solceller
Stödet går inte längre att söka.
Omsättningsstöd till enskilda näringsidkare
Stödet går inte längre att söka.
Omsättningsstöd - handelsbolag och kommanditbolag
Stödet går inte längre att söka.
Radonbidrag
Bidraget går inte längre att söka.
Statligt stöd för ökade kostnader inom jordbrukssektorn
Stödet går inte längre att söka.
Stöd när vissa lokalhyresgäster fått rabatt på hyran
Stödet går inte längre att söka.
Stöd till bostäder för äldre
Nu kan du söka stöd för ny- eller ombyggnad för särskilda boendeformer för äldre.
Stöd till energieffektivisering i flerbostadshus
Stödet går inte längre att söka.
Ansökan om statligt bidrag för kommunala hyresgarantier
Observera att ansökan om statligt bidrag för kommunala hyresgarantier inte kan sökas via Boverkets e-tjänst och inte omfattas av Boverkets fullmaktsregister.
Läs mer på sidan "Sök statligt bidrag för hyresgarantier".
Frågor och svar
Här har vi samlat ett antal vanliga frågor och svar om Boverkets e-tjänster. Har du andra frågor eller behöver hjälp kan du kontakta Boverket för mer information.
För att logga in till Boverkets e-tjänster för bidrag och stöd krävs e-legitimation. Du loggar in från respektive stöds webbsida, som du hittar här:
Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte använda e-tjänsterna för bidrag och stöd, utan istället PDF-formulär för det aktuella stödet eller bidraget. Kontakta handläggande myndighet, Boverket eller Länsstyrelsen, för mer information.
Du hittar ditt ärende under ”Mina sidor” när du är inloggad i e-tjänsterna. Klicka på knappen/länken ”Mina ärenden” alternativt "Pågående ärenden" i menyn så visas samtliga dina ärenden.
En påbörjad ansökan som sparats som utkast i e-tjänsterna finns i Boverkets tekniska miljö för din bearbetning. När du öppnar ansökningsformuläret får du en fråga om du vill fortsätta med den påbörjade ansökan eller skapa en ny. Väljer du att göra en ny raderas den sparade ansökan. Först när du valt att skicka in och signera en ansökan blir den tillgänglig i Boverkets system och ansökan blir en inkommen handling som diarieförs hos handläggande myndighet (Boverket/Länsstyrelsen).
Har du tekniska frågor eller upptäcker fel i e-tjänsten för stöd och bidrag kontaktar du Boverket via e-post registraturen@boverket.se eller telefon 0455-35 30 00.
Om en ansökan skapats med två sökande måste medsökande godkänna ansökan och signera med e-legitimation för att den ska bli komplett och skickas in för handläggning. Godkännande och signering sker genom följande steg:
- Medsökande får ett mail eller SMS om att logga in i Boverket e-tjänst, om huvudsökanden angett detta, alternativt blir kontaktad av den huvudsökande som skapat ansökan.
- Medsökande loggar in i Boverkets e-tjänst för bidrag och stöd med sin e-legitimation.
- Medsökande går till ”Mina ärenden” där det visas en händelse att ansökan behöver signeras. Medsökande öppnar händelsen och klickar på länken/knappen ”Signera”.
- En summering av ansökan som huvudsökande har gjort visas i en ny flik i webbläsaren. Medsökande läser igenom och kontrollerar ansökan (uppgifterna går inte att ändra).
- Kryssrutan för ”Jag/vi försäkrar på heder och samvete att uppgifterna i denna ansökan med tillhörande bilagor, är sanna.” är förifylld när medsökande kommer in på sidan (och kan inte bockas ur för då kommer man inte vidare). Medsökande klickar på ”Framåt”.
- Medsökande väljer vilken typ av e-legitimation som ska användas för signering och kan nu antingen:
- Godkänna ansökan - vilket görs genom att klicka på ”Jag accepterar”
- Avböja ansökan – vilket görs genom att klicka på ”Jag accepterar inte”
I båda fallen måste medsökande signera sitt val elektroniskt med e-legitimation.
- Logga in i e-tjänsten, gå till ”Mina ärenden”.
- Öppna det aktuella ärendet genom att klicka på rubriken alternativt "Att göra".
- Klicka på länken ”Komplettera ärende” i sidans övre del.
- Formulär för att komplettera ansökan öppnas i en ny flik i webbläsaren.
- Ange den information du vill skicka in och bifoga eventuella filer.
- I steget ”Sökandeuppgifter” kan du välja att lägga till eller ta bort en medsökande. Om du anger en medsökande måste denna sedan logga in och godkänna kompletteringen.
- När inmatning av alla uppgifter i kompletteringen är klar ska ansökan signeras med e-legitimation.