Radon

Granskad: 15 augusti 2024

Du har kommit till en lättläst sida om radon.
Radon är en gas.
För mycket radon kan vara farligt för hälsan.

Vad är radon?

Radon är en gas
som finns naturligt i luften,
marken och vattnet.
Det är när radonhalterna i ett hus
eller på en arbetsplats är höga
som det kan vara skadligt för hälsan.
Radon kan orsaka lungcancer.

Radon i bostäder kan komma från
marken under och runt om huset,
byggnadsmaterialet,
vattnet som används i hushållet.

Att mäta radon

Att mäta är det enda sättet
att ta reda på om det finns radon i ett hus.
Din kommun kan hjälpa dig med
att få en mätdosa för att mäta radon.

Du kan hitta personer och företag som mäter radon på SWEDACs webbplats.

Organisationen SWEDACS webbplats

Vad du kan göra åt radon

Om radonet kommer från byggnadsmaterialet
ska du se till att luften byts ofta i rummen.
Ofta räcker det med
att göra ventilation bättre.
Ett annat sätt är att täta
väggar med blåbetong
med radontapet.

Om radonet kommer från marken
ska du täta sprickor och andra otätheter
i husets grundkonstruktion.

Om radonet kommer från hushållsvattnet
räcker det med att sätta in en radonavskiljare.
Genom att lufta vattnet kraftigt
med en radonavskiljare
försvinner en stor del av radonet.

Boverket (2024). Radon. https://www.boverket.se/sv/om-boverket/lattlast-pa-boverket/halsa-och-miljo/radon/ Hämtad 2024-10-12