Motivering i beslut om rättelseföreläggande

Granskad: 29 december 2022

Ett beslut om rättelseföreläggande ska innehålla en motivering. Huvudsyftet med motiveringsskyldigheten är att ärendet ska få en omsorgsfull och saklig prövning och att skälen för beslutet tydligt ska framgå. En beslutsmotivering gör att både den som föreläggandet riktas mot och andra berörda kan förstå varför ett visst beslut har tagits.

Motivering

Ett beslut om rättelseföreläggande ska motiveras. Det finns visserligen inga bestämmelser i plan- och bygglagen, PBL, om motivering av beslut om rättelseföreläggande men för beslut som fattas med stöd av PBL gäller bestämmelserna om motiveringsskyldighet i förvaltningslagen, FL. Det behöver tydligt framgå av beslutet vad som är motiveringen och det är därför bra om den finns under en egen rubrik, som till exempel ”skäl för beslut” eller ”motivering”.

32 §
  Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.

En motivering får helt eller delvis utelämnas, om
   1. beslutet gäller anställning av någon,
   2. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart,
   3. det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande, eller
   4. beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen.

Om motiveringen har utelämnats enligt andra stycket 1, 2 eller 3 ska myndigheten om möjligt ge en motivering i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt.

En motivering ska innehålla uppgifter om vilka bestämmelser som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för byggnadsnämndens ställningstagande. Huvudsyftet med motiveringsskyldigheten är att alla ärenden ska få en omsorgsfull och saklig prövning och att skälen för beslutet tydligt ska framgå. En klargörande och tydlig beslutsmotivering gör att både den som föreläggandet riktas mot och andra berörda kan förstå varför ett visst beslut har fattats. Under rubriken motivering beskriver byggnadsnämnden den överträdelse av plan- och bygglagstiftningen som har skett och på vilken grund eller vilka grunder ett rättelseföreläggande beslutas.

32 §
  Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande.

En motivering får helt eller delvis utelämnas, om
   1. beslutet gäller anställning av någon,
   2. ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet meddelas omedelbart,
   3. det är nödvändigt med hänsyn till rikets säkerhet, skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden eller något annat jämförbart förhållande, eller
   4. beslutet gäller meddelande av föreskrifter som avses i 8 kap. regeringsformen.

Om motiveringen har utelämnats enligt andra stycket 1, 2 eller 3 ska myndigheten om möjligt ge en motivering i efterhand, om någon enskild begär det och det behövs för att han eller hon ska kunna ta till vara sin rätt.

Bevisbörda och beviskrav

Enligt rättspraxis har byggnadsnämnden bevisbördan och utredningsskyldigheten för att det finns förutsättningar för ett föreläggande enligt PBL. Detta eftersom det är fråga om för den enskilde betungande beslut. Tillsynsmyndigheten måste alltså visa att det finns förutsättningar att besluta om ett rättelseföreläggande. Det innebär också att det ankommer på byggnadsnämnden att motbevisa en invändning från den som är föremål för ett rättelseföreläggande.

Mål: P 9002-19/MÖD 2019:30 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Mål: P 2835-19 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Exempel på motivering

Exemplen kan fungera som ett stöd när byggnadsnämnden tar fram mallar och skriver beslut. De ska inte ses som en uttömmande beskrivning av hur ett beslut om rättelseföreläggande kan formuleras. Det är viktigt att tänka på att exemplen alltid måste anpassas till förutsättningarna i det enskilda fallet. En motivering kan skrivas sammanhängande under en och samma rubrik eller delas upp i underrubriker för respektive del av bedömningen. Lagstödet kan tydligt anges med en egen underrubrik för tillämpliga bestämmelser eller anges i den löpande texten i motiveringen.

Exempel 1 Motivering rättelseföreläggande

Tillämpliga bestämmelser

Av 9 kap. 2 § första stycket 3 c plan- och bygglagen (2010:900), PBL, framgår att [osv.]

Enligt 11 kap. 20 § PBL får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten [...]

Av 11 kap. 27 § PBL framgår att om ett rättelseföreläggande inte följs [...]

Av 11 kap. 37 § PBL framgår att ett föreläggande enligt 20 § får förenas [...]

Enligt 11 kap. 38 § PBL får ett föreläggande enligt 20 § eller ett beslut enligt 27 § [...]  

Av 11 kap. 40 § framgår att den myndighet som beslutar om ett föreläggande [...]

Skäl för beslut

Fastigheten är belägen inom ett område som omfattas av detaljplan.

Vid tillsynsbesök på fastigheten den ”dag/månad/år” konstaterade byggnadsnämnden att åtgärden X ”uppförts/ändrats/utförts”...utan lov. ”Åtgärden” strider mot detaljplanens bestämmelser och nämnden bedömer att det saknas förutsättningar att ge lov i efterhand för åtgärden.

Byggnadsnämnden konstaterar att det inte har förflutit mer än tio år från överträdelsen och anser därför att det finns skäl att förelägga den som äger ”fastigheten/byggnadsverket” att vidta rättelse inom viss tid. Föreläggandet bör förenas med vite.

Exempel 2 Motivering rättelseföreläggande

Motivering

Enligt 9 kap. 2 § första stycket 3 c krävs det bygglov för ändring av en byggnad, om ändringen innebär att byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.

Fastigheten består av ett flerbostadshus med X antal lägenheter som ligger inom ett område av riksintresse för kulturmiljövård och som omfattas av kommunens kulturmiljöprogram. I kommunens kulturmiljöprogram finns beskrivningar och illustrationer för den bebyggelse som finns i området. Enligt kulturmiljöprogrammet är bebyggelsen i området välbevarad med tidstypiska stilar som visar den funktionalistiska stilen och arkitekturen från 1930- och 1940-talen. Det anges även att samtliga ändringar och utvändigt underhåll ska ske på ett för byggnaden traditionellt sätt.

I det nu aktuella tillsynsärendet har tidigare 2-glasfönster i trä med standardmått ”dimension” ersatts med nya lackerade aluminiumfönster med grövre dimensioner och mindre glasytor.

I ett avgörande från Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) den ”dag/månad/år” mål nr P-XXXX-XX konstaterade domstolen att bedömningen av om en åtgärd avsevärt påverkar en byggnads yttre utseende ska ske med utgångspunkt i hur ändringar sker med avseende på...

Byggnadsnämnden har remitterat ärendet till ”remissinstans” som i yttrande den ”dag/månad/år” har anfört följande...

Vid en sammantagen bedömning anser byggnadsnämnden att fönsterbytet medfört att byggnadens yttre utseende påverkats avsevärt och att åtgärden därför kräver bygglov. Eftersom fönsterbytet genomförs i ett område av riksintresse för kulturmiljön och inte följer riktlinjerna i kommunens kulturmiljöprogram anser byggnadsnämnden att fönsterbytet strider mot varsamhetskravet i 8 kap 17 § PBL. Bygglov för fönsterbytet kan därmed inte ges i efterhand.

Eftersom bygglov inte kan ges i efterhand och det inte har gått mer än tio år sedan fönsterbytet genomfördes ska fastighetsägaren med stöd av 11 kap. 20 § PBL föreläggas att inom 20 veckor från det att detta beslut vunnit laga kraft ta bort fönsterna och ersätta dem med fönster i samma stil och utformning som de ursprungliga fönsterna. Föreläggandet bör förenas med vite.

Boverket (2022). Motivering. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/exempel-pa-tillsynsbeslut/rattelseforelaggande/motivering/ Hämtad 2024-12-21