Information om elnät kan vara säkerhetskänslig

Granskad: 15 december 2023

Uppgifter om elförsörjning kan vara känsliga att sprida. Kommunen behöver därför bedöma skyddsvärdet på de uppgifter om elförsörjning som hanteras under planprocessen.

Information om elförsörjning kan vara säkerhetskänslig och skyddsvärd

Uppgifter om elförsörjning kan vara känsliga att sprida. I orätta händer kan uppgifterna användas för sabotage som kan orsaka stor skada i samhället. Sekretessbelagda uppgifter ska inte redovisas i planhandlingar, vare sig på karta eller på annat sätt. Även uppgifter som inte omfattas av sekretess kan vara av känslig natur och kan då vara olämpliga att redovisa i planhandlingarna. Det kan till exempel vara olämpligt att presentera detaljerad information om elnät och tillhörande anläggningar på kartor. Underlag från nätföretagen som behövs som underlag i planprocessen behöver inte finnas öppet tillgängliga, utan kan hanteras helt internt.

Kommunen behöver bedöma skyddsvärdet på de känsliga uppgifter om elförsörjning som hanteras under planprocessen och avgöra hur dessa uppgifter ska hanteras. I offentlighets- och sekretesslagen, OSL, finns bestämmelser för värdering av skyddsvärda uppgifter och bedömning av sekretessbehov. 

Det är lämpligt att ta hjälp av kommunens ansvariga för sekretess och informationssäkerhet i planprocessen för lämplig hantering av uppgifter som kan vara känsliga för spridning. Det är också viktigt att kommun för dialog med elnätsföretagen om vilken information som kan vara känslig för spridning.

Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (på Sveriges riksdags webbplats)

Säkerhetsskyddslag (2018:585) (på Sveriges riksdags webbplats)

Uppgifter ska publiceras på kommunens webbplats när en detaljplan tas fram

Under en planprocess ska kommunen vid flera tillfällen hålla information om detaljplanen tillgänglig på sin webbplats. Detta ska göras för att tillförsäkra allmänheten insyn och påverkansmöjligheter i planarbetet. Informationen får dock inte publiceras om det skulle strida mot lag eller annan författning som till exempel OSL.

13 §
  Under ett samråd om ett planförslag ska kommunen redovisa förslaget, skälen för förslaget, det planeringsunderlag som har betydelse och hur kommunen avser att handlägga förslaget. Kommunen får låta bli att redovisa skälen för planförslaget och planeringsunderlaget om det är uppenbart obehövligt.

Kommunen ska i förekommande fall även redovisa
   1. en grundkarta enligt 8 §,
   2. en fastighetsförteckning enligt 8 §,
   3. ett program enligt 10 §,
   4. det huvudsakliga innehållet i exploateringsavtal eller markanvisningar och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal, och
   5. sådana synpunkter på omfattningen eller detaljeringsgraden av redovisningen av miljökonsekvenserna som kommunen har fått under ett avgränsningssamråd.

Den information som kommunen är skyldig att redovisa enligt denna paragraf ska, med undantag av fastighetsförteckningen, finnas tillgänglig på kommunens webbplats under samrådet.

Skyldigheterna att redovisa och hålla information tillgänglig enligt denna paragraf gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .

21 §
  Under granskningstiden ska kommunen hålla förslaget tillgängligt för alla som vill granska det. Kommunen ska också se till att de grundkartor och den fastighetsförteckning som avses i 8 §, det program som avses i 10 § och den samrådsredogörelse som avses i 17 § finns tillgängliga, liksom det planeringsunderlag som kommunen anser har betydelse för bedömningen av förslaget. Kommunen ska hålla informationen, med undantag av fastighetsförteckningen, tillgänglig på sin webbplats under granskningstiden.

Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning.

Om förslaget är ett sådant som avses i 7 a § och kungörandet har samordnats enligt 18 a § andra stycket, får kommunen fullgöra sin skyldighet enligt första stycket genom att hålla en kopia av handlingarna i det andra ärendet tillgänglig i den mån informationen finns där. Lag (2021:785) .

24 §
  Kommunen ska så snart som möjligt
   1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information om var granskningsutlåtandet finns tillgängligt, och
   2. skicka granskningsutlåtandet eller ett meddelande om var det finns tillgängligt till dem som inte har fått sina synpunkter tillgodosedda.

Granskningsutlåtandet ska dels finnas tillgängligt tillsammans med övriga handlingar i ärendet, dels hållas tillgängligt på kommunens webbplats under minst tre veckor. Dessa skyldigheter gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .

29 §
  När detaljplanen har antagits ska kommunen
   1. på sin anslagstavla anslå en underrättelse med information om antagandet tillsammans med upplysningar om var beslutet finns tillgängligt och vad den som vill överklaga beslutet måste göra, och
   2. under minst tre veckor hålla planen, planbeskrivningen, samrådsredogörelsen, granskningsutlåtandet och ett protokollsutdrag med beslutet tillgängliga på sin webbplats.

Underrättelsen ska anslås och informationen göras tillgänglig samma dag som justeringen av det protokoll som innehåller beslutet tillkännages på kommunens anslagstavla.

Skyldigheten att hålla information tillgänglig gäller inte i den utsträckning det skulle strida mot lag eller annan författning. Lag (2021:785) .

Publicering av planinformation på kommunens webbplats

Du kan läsa mer om hantering av känsliga uppgifter på den myndighetsgemensamma webbplatsen Informationssäkerhet. Även Svenska kraftnät har information om hantering av säkerhetskänslig verksamhet.

Säker hantering av information (på Informationssakerhet.se)

Om säkerhetskänslig verksamhet (på Svenska kraftnäts webbplats)

Boverket (2023). Information om elnät kan vara säkerhetskänslig. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/lamplighetsbedomning/elnat/sakerhetskanslig/ Hämtad 2024-12-21