Organisatoriska åtgärder

Granskad: 24 juni 2024

I planbeskrivningen ska kommunen redovisa de organisatoriska åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt. Planbeskrivningen ska också innehålla en redovisning av vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägare och andra berörda. De organisatoriska frågor som kan bli aktuella att redovisa i planbeskrivningen är exempelvis ansvarsfrågor, avtal, överenskommelser och tidplan.

Ansvar för genomförande av allmän plats

Om det finns allmän plats i detaljplanen ska kommunen i planbeskrivningen redovisa vilka rättigheter och skyldigheter som följer av huvudmannaskapet. Av redovisningen ska det framgå om huvudmannen är skyldig eller har rätt att lösa in mark eller utrymme, både under och efter genomförandetiden. Av redovisningen ska det också framgå vem som ska ansvara för utbyggnad och förvaltning av allmänna platser, det vill säga om det är kommunen, de enskilda fastighetsägarna eller i vissa fall staten. En sådan redovisning är viktig för att till exempel sakägare, kommunens olika förvaltningar och beslutande politiker ska förstå vilket ansvar för genomförandet som faller på enskilda respektive på kommunen. En redovisning av vilka rättigheter och skyldigheter som följer av huvudmannaskapet är dessutom en grundläggande förutsättning för att kunna bedöma detaljplanens genomförbarhet.

Detaljplanens genomförande

4 §    Om det inom detaljplanen finns allmän plats ska det av planbeskrivningen framgå vilka rättigheter och skyldigheter som följer av huvudmannaskapet. Det som kommunen ska redovisas är

  • 1.  mark- och utrymmesförvärv som måste ske för att genomföra detaljplanen,
  • 2.  mark och utrymme som huvudmannen är skyldig att lösa in,
  • 3.  mark och utrymme som staten är skyldig att lösa in,
  • 4.  mark och utrymme som huvudmannen får lösa in, och
  • 5.  rättigheter som kommunen får lösa in.

8 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av allmänna platser.

I planbeskrivningen ska kommunen även redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av vatten- och avloppsanläggningar.

Allmänt rådKommunen bör redovisa om särskild standard eller utformning av en teknisk anläggning på en allmän plats med kommunalt huvudmannaskap krävs för att tillgodose de behov eller uppfylla de krav som ställs på anläggningen. Kommunen bör redovisa en tidplan för när och i vilken ordning detaljplanen är avsedd att genomföras.

En detaljplan kan även innehålla mark som staten är skyldig att lösa in eller rättigheter som kommunen får lösa in. Om planen innehåller detta ska även dessa områden och rättigheter redovisas i planbeskrivningen.

Detaljplanens genomförande

4 §    Om det inom detaljplanen finns allmän plats ska det av planbeskrivningen framgå vilka rättigheter och skyldigheter som följer av huvudmannaskapet. Det som kommunen ska redovisas är

  • 1.  mark- och utrymmesförvärv som måste ske för att genomföra detaljplanen,
  • 2.  mark och utrymme som huvudmannen är skyldig att lösa in,
  • 3.  mark och utrymme som staten är skyldig att lösa in,
  • 4.  mark och utrymme som huvudmannen får lösa in, och
  • 5.  rättigheter som kommunen får lösa in.

Kommunens rätt att lösa in mark

Ansvar för olika anläggningar

I planbeskrivningen ska det framgå vem som ansvarar för utbyggnad och drift av vatten- och avloppsanläggningar inom planen. Alltså om det är kommunen som är ansvarig eller om det är de enskilda fastighetsägarna. Vem som är huvudman för vatten och avlopp avgörs inte genom en detaljplan eller plan- och bygglagen, PBL, utan genom lagen om allmänna vattentjänster, LAV, och kan komma att ändras över tid. Redovisningen i planbeskrivningen ska därför spegla de ansvarsförhållanden som är kända när planen antas.

Detaljplanens genomförande

8 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av allmänna platser.

I planbeskrivningen ska kommunen även redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av vatten- och avloppsanläggningar.

Allmänt rådKommunen bör redovisa om särskild standard eller utformning av en teknisk anläggning på en allmän plats med kommunalt huvudmannaskap krävs för att tillgodose de behov eller uppfylla de krav som ställs på anläggningen. Kommunen bör redovisa en tidplan för när och i vilken ordning detaljplanen är avsedd att genomföras.

Om det finns andra anläggningar som behövs för detaljplanens genomförande är det lämpligt att kommunen i planbeskrivningen även anger vem som ansvarar för dessa. Det kan till exempel vara vem som ansvarar för elförsörjningen inom planområdet eller gemensamma utfartsvägar på kvartersmark.

Exploateringsavtal och markanvisningar

I planbeskrivningen ska det framgå om kommunen avser att ingå något genomförandeavtal, så som exploateringsavtal eller markanvisning. Kommunen ska redovisa avtalens huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Anledningen till att detta ska redovisas är för att tydliggöra att planen genomförs med stöd av dessa avtal och för att tillförsäkra allmänheten rimlig insyn i avtalens villkor och utformning.

33 §
  Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av
   1. planeringsförutsättningarna,
   2. planens syfte,
   3. hur planen är avsedd att genomföras,
   4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser,
   5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen, och
   6. om något av de underlag som avses i 5 kap. 8 § har tagits fram av en enskild, vilket underlag det i så fall är och vem som har tagit fram det.

Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen.

Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lag (2021:752) .

33 a §
  Om en detaljplan avser en eller flera bostadsbyggnader ska planbeskrivningen, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, innehålla en redovisning av beräknade värden för omgivningsbuller
   1. vid bostadsbyggnadens fasad, och
   2. vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden. Lag (2014:902) .

33 b §
  Om en betydande miljöpåverkan inte kan antas enligt det beslut som avses i 5 kap. 11 a § tredje stycket, ska skälen för bedömningen i den frågan anges i redovisningen enligt 33 § första stycket 4. Lag (2021:785) .

Redovisningen i planbeskrivningen bör omfatta avtalets övergripande syfte och vilka marköverlåtelser och markupplåtelser som avses regleras i avtalet samt vem som ska ansöka om lantmäteriförrättning för genomförandet av detta. Även vem som ska ansvara och bekosta utbyggnad av allmän plats och va-ledningar är lämpligt att redovisa om det finns med i avtalen.

Förutom det huvudsakliga innehållet så ska även konsekvenserna av att planen genomförs med genomförandeavtal redovisas. Till exempel att kostnader som skulle kunna belasta fastighetsägare i området, så som gatukostnader eller anslutningsavgifter, nu istället bekostas av exploatören enligt avtalet. Det kan också anges att det finns en risk att dessa kostnader faller på befintliga och framtida fastighetsägare om genomförandeavtalet inte skulle fullföljas till exempel om exploatören går i konkurs.  

Om någon markanvisning ännu inte är tecknad vid planens antagande men kommunen tänker använda sig av det vid ett framtida genomförande kan det anges i planbeskrivningen och en hänvisning göras till kommunens riktlinjer för markanvisningar.

Andra avtal och överenskommelser

Genomförandet av en detaljplan kan även grunda sig på andra typer av avtal och överenskommelser än exploateringsavtal och markanvisningar. Det kan till exempel vara avtal om markförvärv, rättigheter eller gemensamhetsanläggningar. Planbeskrivningen kan då innehålla en redovisning av vilka avtal som finns och vilka som behöver upprättas för att möjliggöra genomförandet av planen.

Avtalen och överenskommelserna kan antingen redovisas samlat i planbeskrivningen eller i samband med redovisning av den åtgärd de reglerar, till exempel marköverföringar eller inrättande av en gemensamhetsanläggning.

Tidplan

Kommunen bör redovisa en tidplan för när och i vilken ordning detaljplanen är avsedd att genomföras och på detta sätt motivera genomförandetiden. Av redovisningen kan det framgå i vilken takt kommunen tänker att planen ska genomföras, eventuella etappindelningar, vilka anläggningar som planeras att byggas ut vid vilken tidpunkt och hur lång tidsåtgång som beräknas för olika moment. Om utbyggnadstiden, till exempel genom etappindelning, påverkar det fastighetsrättsliga, ekonomiska eller tekniska genomförandet kan konsekvenserna för detta beskrivas under respektive avsnitt.

Detaljplanens genomförande

8 §    I planbeskrivningen ska kommunen redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av allmänna platser.

I planbeskrivningen ska kommunen även redovisa vem som ska ansvara för utbyggnad och drift av vatten- och avloppsanläggningar.

Allmänt rådKommunen bör redovisa om särskild standard eller utformning av en teknisk anläggning på en allmän plats med kommunalt huvudmannaskap krävs för att tillgodose de behov eller uppfylla de krav som ställs på anläggningen. Kommunen bör redovisa en tidplan för när och i vilken ordning detaljplanen är avsedd att genomföras.

Behandling av personuppgifter

För att undvika att personuppgifter behandlas i onödan utifrån EU:s dataskyddsförordning, GDPR, kan det vara lämpligt att undvika personnamn, adressuppgifter och liknande i planbeskrivningen. I de fall Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning innebär att personuppgifter behöver ingå i planbeskrivningen räcker det oftast med att ange till exempel ”Ägaren till fastighet X” eller ”Innehavare av rättighet på fastighet X” och så vidare.

Sortering och taggning av digital information

Planbeskrivningens information, så som text, bilder, kartor, diagram, tabeller med mera, sorteras och taggas digitalt i teman, grupper och ibland även undergrupper. Sorteringen innebär att den digitala informationen blir sökbar på den nivå den sorterats under.

Sorteringen och taggningen ska göras enligt listan i bilagan till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning. Organisatoriska åtgärder ska sorteras och taggas under temat ”Genomförandefrågor” och utifrån vad frågan rör i grupperna Organisatoriska frågor eller Mark- och utrymmesförvärv. Informationen ska sedan också sorteras till en eller flera av de undergrupper som hör till den aktuella gruppen. Finns ingen passande undergrupp behöver informationen inte sorteras på den nivån. Läs mer i bilagan sist i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning.

Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2020:8) om planbeskrivning (i Boverkets författningssamling)

Föreskrifterna innehåller inga regler om hur planbeskrivningen ska redovisas och struktureras i ett dokument. Sorteringen i teman, grupper och undergrupper behöver alltså inte användas som rubriker, utan samma stycke i planbeskrivningen kan tillhöra flera olika grupper inom samma tema. Så länge det blir tydligt är kommunen fri att utforma planbeskrivningen efter egna behov. Om det finns frågor inom temat som hör till olika grupper men som för tydlighetens skull behöver beskrivas i ett sammanhang, är det ofta lämpligt att redovisa dessa frågor tillsammans. 

Boverket (2024). Organisatoriska åtgärder. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/planbeskrivning/genomforande/organisatoriska-atgarder/ Hämtad 2024-12-21