Farligt gods

Granskad: 14 februari 2024

Planläggning och prövning enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, ska syfta till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. När det gäller farligt gods handlar det dels om att mark- och vattenanvändningen intill, under och över vägar och järnvägar där det kan gå farligt gods ska vara lämplig, dels om att skapa och upprätthålla god tillgänglighet till transporter av farligt gods. Detta avsnitt fokuserar i huvudsak på planläggning intill transportleder för farligt gods eller ändrad mark- eller vattenanvändning i närheten av sådana transportleder.

Om farligt gods och vägledningen

Farligt gods är ett samlingsbegrepp för varor och ämnen som kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom. Det handlar om ämnen och föremål som transporteras på vägar, järnvägar men också till sjöss och i luften.

Vägledningen fokuserar på tre planinstrument och processerna kring dessa

  • regionplanen
  • översiktsplanen
  • detaljplanen.

Denna vägledning tar enbart sikte på den planläggning som sker intill vägar och järnvägar där farligt gods kan transporteras. Däremot omfattar vägledningen inte klassificeringsgrunder eller bedömningar av vad som är farligt gods utöver en inledande och översiktlig redovisning. Vägledningen innehåller inte heller bedömningsgrunder för vad som är lämplig markanvändning i förhållande till risker kopplade till transporter av farligt gods, eller lämpliga skyddsavstånd

Inga nationella riktlinjer om avstånd

Det finns idag inga nationella riktvärden som slår fast vilka risker eller skyddsavstånd som kan vara tillämpbara i samband med planering av markanvändning i närheten av trafikleder för farligt gods på väg- eller järnvägsnätet. Däremot finns en del rekommendationer från statliga myndigheter som exempelvis Trafikverket. Det finns också ofta rekommendationer för enskilda län och på kommunal nivå. Du kan hitta de rekommendationer som länsstyrelser tagit fram i planeringskatalogen.

Planeringskatalogen

Det går även bra att kontakta länsstyrelsen i ditt län för mer information om vilka rekommendationer som finns där.

Denna vägledning omfattar åtgärder inom planläggning

Det finns olika typer av åtgärder för att hantera risker kopplade till transport av farligt gods. Denna vägledning är inriktad mot planläggning av mark- och vattenområden intill transportleder och därmed åtgärder som regionen respektive kommunen kan vidta i planläggning. Det innebär att åtgärder som är riktade mot föraren, fordonet, godset, planering av järnvägens eller vägens utformning eller underhåll eller räddningstjänstens förmåga faller utanför denna vägledning.

Lokalisering av vägar och industrier har stor betydelse för säkerheten vid transport av farligt gods. En struktur där transporterna leds på trafiksäkra vägar med korta transportavstånd samtidigt som städernas befolkningstäta delar, vattentäkter och värdefulla naturområden undviks ger goda möjligheter att på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt minska antalet olyckor och deras konsekvenser.

Att lämplig lokalisering är grundläggande, och om åtgärder krävs för att skapa lämplighet kan du läsa mer om i Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande på sidan Ta fram åtgärder.

Ta fram åtgärder

Beakta risker i planläggning

Frågor kopplade till risk, hälsa och säkerhet behöver regionen respektive kommunen hantera i planläggningen. Om det vid planläggning för ny känslig mark- eller vattenanvändning finns möjlighet att säkerställa ett visst avstånd till transportled för farligt gods uppstår generellt sett inga problem. Däremot kan det uppstå osäkerhet när regionen respektive kommunen ställs inför ett detaljplaneområde där det inte finns möjlighet att säkerställa ett visst avstånd till riskkällan.

Vid planläggning i anslutning till transportleder för farligt gods behöver regionen eller kommunen kartlägga, analysera och värdera riskerna. I vilken utsträckning och på vilket sätt regionen eller kommunen behöver beakta riskerna beror på hur riskbilden och myndighetens ansvarsområden ser ut för det aktuella planområdet. För att uppnå rätt detaljeringsgrad i riskhanteringsarbetet är det bra om regionen eller kommunen upprättar avstämningar med de lokala räddningstjänsterna och hålla tidiga samråd med länsstyrelsen i regionplane-, översiktsplane- och detaljplaneprocesserna.

Riskbedömning, värdering av risker och kommunikation och samråd kan du läsa mer om på sidan Farligt gods i riskhantering i samband med planläggning.

Farligt gods i riskhantering i samband med planläggning

Boverket (2024). Farligt gods. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/godstransporter-i-fysisk-planering/godstransporter-i-planeringsprocessen/x/farligt-gods/ Hämtad 2024-12-21