Farligt gods i planering enligt plan- och bygglagen

Granskad: 22 juni 2023

Enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, ska mark- och vattenområden användas till det de är mest lämpade för. Lämplighetsbedömningen sker i olika detaljeringsgrad genom de olika planinstrumenten regionplan, översiktsplan och detaljplan. Transporter av farligt gods är en viktig parameter för regioner och kommuner att ta hänsyn till vid bedömning av vad mark- och vattenområden bäst kan användas till.

Hänsyn till transporter med farligt gods i planläggning

Enligt PBL ska regioner respektive kommuner beakta frågor om hälsa, säkerhet, och risken för olyckor i regionplan-, översiktsplan- och detaljplanen. Detta framgår av 2 kapitlet 5 och 6 §§ PBL.

Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till (punkt 5) risken för olyckor, översvämning och erosion.

5 §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
   1. människors hälsa och säkerhet,
   2. jord-, berg- och vattenförhållandena,
   3. möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt,
   4. möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar, och
   5. risken för olyckor, översvämning och erosion.

Bebyggelse och byggnadsverk som för sin funktion kräver tillförsel av energi ska lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till energiförsörjningen och energihushållningen. Lag (2018:636) .

Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till (punkt 2) skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser.

6 §
  Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
   1. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan,
   2. skydd mot uppkomst och spridning av brand och mot trafikolyckor och andra olyckshändelser,
   3. åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar,
   4. behovet av hushållning med energi och vatten och av goda klimat- och hygienförhållanden,
   5. möjligheterna att hantera avfall,
   6. trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö,
   7. möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området, och
   8. behovet av framtida förändringar och kompletteringar.

Första stycket gäller också i fråga om skyltar och ljusanordningar.

Vid planläggning och i andra ärenden samt vid åtgärder avseende byggnader som inte ingår i ett ärende enligt denna lag ska bebyggelseområdets särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden skyddas. Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas. Lag (2014:477) .

6 a §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov enligt denna lag ska bostadsbyggnader
   1. lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller, och
   2. utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till möjligheterna att förebygga olägenhet för människors hälsa i fråga om omgivningsbuller.

Med olägenhet för människors hälsa avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Första stycket 1 tillämpas även i ärenden om förhandsbesked. Lag (2014:902) .

Kommuner bär huvudansvaret för lokalisering, utformning och placering av bebyggelse och byggnadsverk genom översiktsplanen, områdesbestämmelser och detaljplaner.

För regioner innebär det att de i regionplan anger de grunddrag för användningen av mark- och vattenområden och de riktlinjer för lokaliseringen av bebyggelse och byggnadsverk som har betydelse för länet. Regionplanering handlar om att på en övergripande nivå planera och utreda frågor av regional betydelse som berör fler än en kommun.

PBL förutsätter att den fysiska planeringen inom regioner och kommuner bidrar till att förebygga risker för ohälsa och störningar av olika slag. I planeringen är det centralt att identifiera var bebyggelse- och verksamhetsutveckling är lämplig i förhållande till transportleder för farligt gods. Enligt andra kapitlet ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn bland annat till ”människors hälsa och säkerhet” och också i fråga om att lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till ”skydd mot uppkomst och spridning av brand samt mot trafikolyckor och andra olyckshändelser”. Byggnader ska utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till ”trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö”. Dessa är några av bestämmelserna som avses beträffande hälso- och säkerhetsfrågor som ska beaktas vid planläggning och särskilt med avseende på transporter av farligt gods.

5 §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
   1. människors hälsa och säkerhet,
   2. jord-, berg- och vattenförhållandena,
   3. möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt,
   4. möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar, och
   5. risken för olyckor, översvämning och erosion.

Bebyggelse och byggnadsverk som för sin funktion kräver tillförsel av energi ska lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till energiförsörjningen och energihushållningen. Lag (2018:636) .

Vid transporter av farligt gods är frågor som rör trafiksäkerhet av särskild betydelse eftersom det påverkar risken för olyckor. I planläggning fattas många beslut som direkt eller indirekt påverkar säkerheten vid transport av farligt gods. Exempel på detta är lokalisering av ny bebyggelse, vägar med mera. Även befintliga strukturer påverkas av planläggning av ny bebyggelse. Företag som köper, säljer eller distribuerar farligt gods har ett stort ansvar för och intresse av att det farliga godset kommer säkert fram. För detta finns omfattande säkerhetsrutiner.

De allmänna intressena hälsa, säkerhet, och risken för olyckor kan du läsa mer om i Vägledning om riskhantering i planläggning och byggande på sidan Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen.

Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen

Ett delat ansvar

Regioner, kommuner och länsstyrelser har ett delat ansvar att ta hänsyn till riskerna med transporter av farligt gods vid tillämpningen av PBL. De olika planeringsprocesserna erbjuder olika förutsättningar och möjligheter att hantera såväl riskkällor, riskobjekt och riskområden som åtgärder för att hantera risker. Regionplanen och översiktsplanen ska fungera vägledande för detaljplaneläggningen. Många av de övergripande frågorna ska redan vara utredda när det väl är dags att ta fram en detaljplan.

Vid planering av mark- eller vattenanvändning intill väg och järnväg behöver regionen och kommunen ta hänsyn till att det kan gå transporter med farligt gods på vägen eller järnvägen och med dem de risker som kan uppkomma genom transporten. Fysisk planering kan reducera konsekvenser av olyckor med farligt gods, genom en utvecklad riskbedömning i förhållande till transporter och planerad bebyggelse intill dessa transportleder.

Länsstyrelsen har å sin sida ett ansvar enligt PBL att i samråd av planförslag verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till bland annat människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor.

10 §
  Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt
   1. ta till vara och samordna statens intressen,
   2. tillhandahålla underlag för kommunens bedömningar och ge råd i fråga om sådana allmänna intressen enligt 2 kap. som hänsyn bör tas till vid beslut om användningen av mark- och vattenområden,
   3. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken följs och att redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen är förenlig med 7 kap.
18 e § första stycket miljöbalken,
   4. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt, och
   5. verka för att bebyggelse och byggnadsverk inte blir olämpliga med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.

Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .

16 §
  Länsstyrelsen ska under granskningstiden lämna ett granskningsyttrande över planförslaget.

Länsstyrelsen ska i yttrandet enbart ange om
   1. förslaget inte tillgodoser ett riksintresse enligt 3 eller
4 kap. miljöbalken,
   2. förslaget kan medverka till att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   3. redovisningen av områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen inte är förenlig med 7 kap. 18 e § första stycket miljöbalken,
   4. sådana frågor rörande användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner inte samordnas på ett lämpligt sätt, och
   5. en bebyggelse blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2020:76) .

14 §
  Under samrådet ska länsstyrelsen särskilt
   1. ta till vara och samordna statens intressen,
   2. verka för att riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken tillgodoses, att miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken följs och att strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken inte upphävs i strid med gällande bestämmelser,
   3. verka för att sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår två eller flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt, och
   4. verka för att en bebyggelse inte blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.

Under samrådet ska länsstyrelsen också särskilt ge råd om tillämpningen av 2 kap. Länsstyrelsen ska dessutom ge råd i övrigt om tillämpningen av bestämmelserna i denna lag, om det behövs från allmän synpunkt. Lag (2020:76) .

22 §
  Under granskningstiden ska länsstyrelsen yttra sig över planförslaget, om förslaget enligt länsstyrelsens bedömning innebär att
   1. ett riksintresse enligt 3 eller 4 kap. miljöbalken inte tillgodoses,
   2. en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken inte följs,
   3. strandskydd enligt 7 kap. miljöbalken upphävs i strid med gällande bestämmelser,
   4. regleringen av sådana frågor om användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner inte har samordnats på ett lämpligt sätt, eller
   5. en bebyggelse annars blir olämplig eller ett byggnadsverk olämpligt med hänsyn till människors hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion. Lag (2020:76) .

22 a §
  Under granskningstiden ska lantmäterimyndigheten yttra sig över planförslaget om myndigheten bedömer att förslaget inte är förenligt med 4 kap. 7, 18 och 18 a §§ samt 33 §
första stycket 3 och tredje stycket. Lag (2014:900) .

Hur regionen kan hantera frågor kopplade till transporter av farligt gods i regionplanering kan du läsa mer om på sidan Farligt gods i regionplaneringen.

Farligt gods i regionplaneringen

Hur kommunen kan hantera frågor kopplade till transporter av farligt gods i översiktsplanering kan du läsa mer om på sidan Farligt gods i översiktsplaneringen.

Farligt gods i översiktsplaneringen

Hur kommunen kan hantera frågor kopplade till transporter av farligt gods i detaljplaneläggning kan du läsa mer om på sidan Farligt gods i detaljplaneläggning.

Farligt gods i detaljplanläggning

Boverket (2023). Planläggning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/godstransporter-i-fysisk-planering/godstransporter-i-planeringsprocessen/x/farligt-gods/planlaggning/ Hämtad 2024-12-21