Kommunicera och samverka under byggprocessen

Svep för att se hela
Granskad: 7 mars 2024

Kunskapsöverföring mellan de olika aktörerna som är inblandade under byggprocessen är direkt avgörande för hur riskhantering hanteras under genomförandet. Byggherren behöver engagera flera olika aktörer så de kan bidra med sin kunskap, helst så tidigt som möjligt i byggprocessen. Information till boende och verksamma är en mycket viktig faktor under byggprocessen. Att hålla boende och verksamma informerade kan vara ett sätt att öka omgivningens tillit och acceptans gentemot projektet. Informationsinsatser kan också minska risken för olyckor där tredje man är inblandad samt öka omgivningens kunskaper om projektet.

Förmedla kunskap mellan aktörer och till fastighetsägare och fastighetsförvaltare

Kunskapsöverföring mellan de olika aktörerna är direkt avgörande för hur riskhantering hanteras under genomförandet. Kunskapsöverföring är också viktig mellan de olika skedena i byggandet och då aktuella aktörerna. Alla måste vara införstådda med hur riskhanteringsprocessen ska gå till under byggprocessen.

När bygget är klart är det viktigt att förmedla vidare kunskap om risker till fastighetsägare och fastighetsförvaltare och de som sköter driften av fastigheten, samt till brukarna av fastigheten.

Kommunikation och samverkan kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Kommunikation och samverkan

Roller och ansvar kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Informera boende och verksamma i närområdet

Boende och andra berörda behöver få information för att förstå vad som händer och veta vart de kan vända sig vid behov. Det är bra om de får informationen i god tid om händelser och aktiviteter som kan komma att störa omgivningen eller påverka trafikens framkomlighet.

Sannolikt känner byggherren till vilka intressenterna är och vad som kan vara lämpliga format och kanaler för informationen till de olika intressentgrupperna. Information kan exempelvis ske via informationsmöten, informationsblad, sprängningsvarning, studiebesök och skyltning, liksom via digitala kanaler som nyhetsbrev, sociala medier, webbplats och mediakontakter. Det kan också vara bra att se till att det finns en särskild telefon för kundärenden som är öppen dygnet runt vid stora genomförandeprojekt.

Exempel på informationsvägar finns i informationsmaterialet Hur påverkar byggskedet människor i omgivningen? Ett informationsmaterial riktat till beställare och entreprenörer från Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF.

Verktyg för social hållbarhet i byggskedet (på Research Institutes of Swedens, RISE, webbplats)

Boverket (2024). Samverka under byggprocess. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/process/kommunicera/byggprocess/ Hämtad 2024-12-21