Planera och organisera i planläggning

Svep för att se hela
Granskad: 7 mars 2024

Den riskhantering som ni som planlägger gör skiljer sig från den som verksamhetsutövare gör. Syftet med riskhanteringen påverkar planeringen av och avgränsningen för arbetet med riskhantering.

Två utgångspunkter för riskhantering

Ni som planlägger går igenom en riskhanteringsprocess vid planläggningen (riskhantering i planläggning). När ni gör det kan ni kan inte förlita er på den riskutredning som en verksamhetsutövare gör i samband med nyetablering av en viss verksamhet eller ändring av befintlig verksamhet (riskhantering för specifik verksamhet). Det beror på att det är olika syften med riskhanteringsprocesserna.

Exempelvis kommer riskanalysen för verksamheten sannolikt att fokusera på den specifika åtgärden och vara utförd efter initiativtagarens, vilket ofta är verksamhetsutövarens, mål och syften.

Det kan innebära att den samlade riskbild som ni behöver vid planläggning inte kommer fram. Det är därför av vikt att ni som planlägger gör en egen bedömning av exempelvis vilka omgivningsfaktorer som bör vara med i riskkartläggningen.

Avgränsning av riskhantering kan ha koppling till avgränsningssamrådet

I de fall det är aktuellt att göra en bedömning om regionplan, översiktsplan eller detaljplan medför betydande miljöpåverkan ska enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, kommunen eller regionen  samråda om avgränsningen av omfattningen och detaljeringsgraden i en miljökonsekvensbeskrivning i ett så kallat avgränsningssamråd.

9 a §
  Om genomförandet av översiktsplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för samrådet enligt 8 § även uppfylla kraven på avgränsningssamråd i 6 kap.
9 och 10 §§ miljöbalken.

Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2020:76) .

11 b §
  Om genomförandet av detaljplanen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, ska kommunen inom ramen för ett samråd enligt 11 § om ett planförslag även uppfylla kraven på avgränsningssamråd i 6 kap. 9 och 10 §§ miljöbalken.

Trots det som sägs i 6 kap. 6 och 10 §§ miljöbalken om samråd med andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen, ska kommunen i fråga om statliga myndigheter enbart samråda med länsstyrelsen. Lag (2021:785) .

Avgränsningssamrådet ska ske med de kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen.

10 §
  Avgränsningssamrådet ska ske med de kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter som på grund av sitt särskilda miljöansvar kan antas bli berörda av planen eller programmet. Lag (2017:955) .

Resultatet från detta samråd kan mycket väl ha bäring på avgränsningen av, och för, riskhanteringsprocessen för den aktuella planen. Ni som planlägger kan underlätta arbetet med riskhantering i samband med att ni tar fram planförslaget. Det gör ni genom att ni beskriver kopplingen mellan avgränsningen av arbetet med riskhantering och avgränsning av eventuell miljökonsekvensbeskrivning.

Avgränsning i samband med strategisk miljöbedömning kan du läsa mer om på sidan Riskfrågor i strategisk miljöbedömning.

Riskfrågor i strategisk miljöbedömning

Roller och ansvar kan du läsa mer om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Att planera arbetet med riskhantering kan du läsa mer om under Strategi för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Planering och organisation

Boverket (2024). Planera i planläggning. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/process/planera/planlaggning/ Hämtad 2024-12-21