Sevesoverksamhet från regionplan till tillsyn

Granskad: 14 maj 2024

Det är främst två situationer som är aktuella när hänsyn till risk från Sevesoverksamhet måste tas i planeringssammanhang: nyetablering av Sevesoverksamhet och vid förändrad markanvändning i närheten av en Sevesoverksamhet, vilket i praktiken är det vanligaste fallet.

Sevesoverksamhet behöver lyftas tidigt i planläggningsprocessen

God fysisk planering kan reducera konsekvenser av kemikalieolyckor. Regionen och kommunen behöver därför lyfta frågor kopplade till Sevesoverksamhet tidigt i planeringsprocessen.

Du kan läsa mer om Sevesoverksamhet och riskhantering i de olika PBL-processerna genom länkarna i menyn.

Regionen och kommunen ska ta hänsyn till de allmänna intressena

Hänsyn till hälsa, säkerhet, risk för olyckor är allmänna intressen som lyfts fram i andra kapitlet i plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

5 §
  Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
   1. människors hälsa och säkerhet,
   2. jord-, berg- och vattenförhållandena,
   3. möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt,
   4. möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar, och
   5. risken för olyckor, översvämning och erosion.

Bebyggelse och byggnadsverk som för sin funktion kräver tillförsel av energi ska lokaliseras på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till energiförsörjningen och energihushållningen. Lag (2018:636) .

PBL förutsätter att regioner eller kommuner beaktar frågor om hälsa, säkerhet, och risken för olyckor genom hela regionplan-, översiktsplan- och, detaljplanprocessen samt processerna för förhandsbesked och bygglov. Ett grundläggande krav i PBL är att mark ska vara lämplig för ändamålet ur allmän synpunkt, för att den ska få användas för bebyggelse.

De allmänna intressena hälsa, säkerhet, och risken för olyckor kan du läsa mer om på sidan Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen.

Hälsa, säkerhet och risk för olyckor i lagstiftningen

De olika planläggningsprocesserna och lovprocesserna erbjuder olika förutsättningar och möjligheter att hantera såväl riskkällor, riskobjekt och riskområden som åtgärder för att hantera risker. Ju tidigare i planprocessen frågan om eventuell etablering av Sevesoverksamhet, eller byggande i närheten av sådan verksamhet, lyfts ju lättare är det att ta hänsyn till och planera i förhållande till risken för olyckor samt att integrera åtgärder för att hantera risker.

Stora Sevesoverksamheter kan påverka vidsträckta geografiska områden

Stora Sevesoverksamheter kan komma att påverka vidsträckta geografiska områden i händelse av en olycka, men också förebyggande åtgärder i omgivningen. Att lösa sådana storskaliga hälso- och riskfrågor i enskilda detaljplaner eller vid prövning av lov är ofta väldigt svårt eller rent av omöjligt. Det kan till exempel behövas åtgärder på en strategisk planeringsnivå för att skapa tillräckliga avstånd mellan Sevesoverksamhet och framtida bebyggelse. Men även i avsikt att säkerställa verksamhetens framtida utveckling.

Visa tydligt att det är frågan om en Sevesoverksamhet

Det är viktigt att inte dölja att det rör sig om en Sevesoverksamhet och inte enbart använda omskrivningen miljöfarlig verksamhet. Det finns såväl risker som skyldigheter kopplade till att det är en Sevesoverksamhet och det är viktigt att de som är berörda förstår att det är en sådan verksamhet det rör sig om.

Förtätning kräver eftertanke

När tätorter växer är det inte ovanligt att bostadsområden närmar sig industrier som tidigare legat avskilt från sådan känslig markanvändning. Det finns ett flertal exempel där bostäder och annan exploatering har tillåtits att etableras närmare den farliga verksamheten än vad som kan te sig lämpligt. Detta sker ofta på grund av att prövning av etableringen av bostäder eller annan exploatering sker i en mindre detaljplan för det enskilda fallet och då är det svårt att se samtliga konsekvenser och samhällets exponering för risker.

De risker som olika anläggningar medför måste kommunen hantera och beakta i planläggningsskedet. Det gäller både i syfte att skydda tillkommande bebyggelse och för att se om hänsyn måste tas till framtida utvecklingsmöjligheter för den befintliga verksamheten.

Vid omvandling av delar av områden för industri är det viktigt att kommunen noggrant utreder förutsättningarna för att de befintliga industrierna ska kunna fortsätta att bedriva och utveckla sina verksamheter. Att förmå en befintlig verksamhetsutövare att flytta kan, oavsett om det är juridiskt möjligt eller om en frivillig överenskommelse kan träffas, vara både kostsamt och kräva mycket lång framförhållning.

Vid planering av områden för industrier och i närheten av industrier kan också industribuller, transporter av farligt gods, luftkvalitetsfrågor, inklusive damm och luktstörningar, vara viktiga aspekter som behöver beaktas.

Det är inte bara vid planläggning av bostäder som riskerna i förhållande till Sevesoverksamheter behöver beaktas utan även vid planläggning av annan markanvändning där allmänheten kan komma att vistas, till exempel idrottsplatser, arenor, kontor, köpcentrum, rekreationsområden och större trafikleder.

Vid förtätning av befintlig bebyggelse kan det vara svårt att aktualisera och genomföra åtgärder för att hantera risker. Det försvåras ytterligare eftersom fördelningen av kostnader för åtgärder inte alltid är självklar och det inte är möjligt att ställa tillkommande krav på verksamhetsutövaren att vidta åtgärder. Det kan också utrymmesmässigt vara svårt att vidta effektiva åtgärder.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har publicerat en rapport om framtidens storstäder: Säkerhet i en föränderlig värld. Rapporten är tänkt som ett diskussions- och resonemangsunderlag som ur ett säkerhetsperspektiv syftar till att väcka frågor kring urbanisering, stadsbyggnad och samhällsplanering. Materialet syftar också till att väcka frågor kring risker som kan påverka förändringar och vissa förutsättningar för att upprätthålla säkerhet i stadsmiljöer. Arbetet är ett resultat från MSB:s projekt Framtidens storstäder – Säkerhet i en föränderlig värld.

Framtidens storstäder: säkerhet i en föränderlig värld, 2013 (på MSB:s webbplats)

Förändrad markanvändning i närheten av en Sevesoverksamhet

Vid förändrad markanvändning i närheten av en Sevesoverksamhet behöver kommunen beakta både verksamhetens potentiella risker för omgivningen och omgivningens potentiella påverkan på säkerheten vid Sevesoverksamheten.

Markanvändning runt en Sevesoverksamhet kan i vissa fall riskera att påverka sannolikheten för att en allvarlig olyckshändelse uppstår vid Sevesoverksamheten.

Etableringar i närheten av en Sevesoverksamhet kan också leda till att konsekvenserna av en allvarlig kemikalieolycka kan förvärras. Att etablera en skola eller ett bostadsområde i närheten av en Sevesoverksamhet, där det föreligger en risk för ett utsläpp av giftiga gaser, kan innebära att konsekvenserna vid en sådan allvarlig kemikalieolycka blir betydligt allvarligare, jämfört med om samma Sevesoverksamhet ligger väl avskilt från skolan eller bostadsområdet.

Avstånd som åtgärd kan du läsa mer om på sidan Ta fram åtgärder.

Ta fram åtgärder

Boverket (2024). Seveso i PBL-processer. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/seveso/om-seveso/i-pbl-processer/ Hämtad 2024-12-21