Kommunikation och samverkan

Svep för att se hela
Granskad: 5 mars 2024

Steget Kommunikation och samverkan innebär att regionen eller kommunen beskriver hur de vill att de som planlägger eller bereder beslut enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, ska tänka kring kommunikation och samverkan under arbetet med riskhantering. I texten nedan finns information som kan vara till stöd när regionen eller kommunen tar fram strategin för riskhantering inför planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Beskriv vilka intressenter som berörs av olika risksituationer

Samarbete underlättar riskhanteringsprocessen. Riskhantering är inget ensamarbete och det överskrider oftast verksamhets- och myndighetsgränser. För att genomföra en bra riskhanteringsprocess så behöver personer från flera olika ansvarsområden engageras och bidra med sin kunskap så tidigt som möjligt. Därför behöver organisationens samlade kompetens utnyttjas inom en rad olika områden.

Beskriv vilka intressenter som är berörda av olika risksituationer. Det kan vara intressenter inom den egna regionen eller kommunen och dess förvaltningar, till exempel ansvariga för miljö, vård, skola, omsorg, näringsliv, mark och exploatering, teknisk försörjning och räddningstjänst. Andra tänkbara intressenter är verksamhetsutövare, sakägare samt sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av resultatet av riskhanteringen.

Länsstyrelsen och andra tillstånds- och eller tillsynsmyndigheter har ofta information som är relevant att beakta när det gäller att beskriva möjliga riskfrågor.

Det kan också var bra att utforma arbetssättet för det fortsatta arbetet i samverkan med intressenter för riskhanteringsprocessen. Då får de som ska arbeta med riskhanteringsprocessen kännedom om vad som kan förväntas av dem.

Mer om vilka intressenter som kan vara viktiga i riskhanteringsprocessen kan du läsa om på sidan Roller och ansvar.

Roller och ansvar

Kommunicera och samverka kan du läsa mer om under Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt PBL.

Kommunicera och samverka

Beskriv samarbetet med andra

Beskriv samarbetet över läns- och kommungränser och med andra myndigheter. Som en del i arbetet med planläggning kan samarbeten över både myndighets- och förvaltningsgränser samt över region- och kommungränser ge möjligheter att hitta bra helhetslösningar för hanteringen av riskfrågor som sträcker sig över gränser. Ett nära samarbete och samordning med grannkommuner eller regionala aktörer eller båda är därför att rekommendera för att hitta bra långsiktiga lösningar som tar hänsyn till olika riskfrågor. Detta gäller inte minst risker som omfattar större geografiska områden, som översvämning från kommungemensamma vattendrag, större kommun- och länsövergripande infrastrukturprojekt och lokalisering av trafikleder för farligt gods.

Beskriv i vilka sammanhang som ett samarbete över gränser är lämpliga, vilka riskfrågor som kan komma i fråga, vem som ansvarar för att initiera samarbetet och kontaktuppgifter till grannregioner eller grannkommuner.

Planera för kommunikation om riskerna

En förutsättning för att lyckas med riskhantering är att förstå och vara medveten om risker. Det är därför viktigt att kommunicera och förmedla riskerna inom den egna organisationen, till allmänhet, näringsliv och organisationer med flera. Resultatet av riskhanteringen förbättras av en god kommunikation och samverkan där alla berörda parter får komma till tals.

Det är viktigt att strategin beskriver

  • hur kommunikation ska gå till
  • när i riskhanteringsprocessen kommunikationen ska ske
  • vem som är ansvarig för kommunikationen
  • under vilka extraordinära omständigheter som kommunikationsåtgärder kan aktualiseras, det vill säga vid allvarliga händelser som kan påverka samhället, som kraftiga översvämningar och bränder.

Att hantera resultat av riskhantering under samråd och granskning kan du läsa mer om under Process för riskhantering vid planläggning eller beredning av beslut enligt PBL på sidan Samråd och granskning.

Samråd och granskning

Med extraordinär händelse avses en sådan händelse som avviker från det normala, innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och kräver skyndsamma insatser av en kommun eller en region

Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap 1 kapitlet 4 §.

Boverket (2024). Kommunikation och samverkan. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/riskhantering-och-pbl/strategi/kommunikation/ Hämtad 2024-12-21