Hantering av lov eller anmälan

Granskad: 5 januari 2023

En ansökan om rivningslov eller bygglov eller en anmälan till byggnadsnämnden ska vara skriftlig och alltid innehålla vissa uppgifter.

I ansökan ska finnas uppgifter om följande:

  • fastighetsbeteckning
  • byggherrens personuppgifter eller motsvarande
  • den tidpunkt då rivningsarbetena ska påbörjas och
  • den föreslagna kontrollansvariges personuppgifter eller motsvarande

8 §
  En ansökan om lov eller en anmälan ska, utöver det som sägs i 9 kap. 21 § plan- och bygglagen (2010:900), innehålla uppgifter om
   1. fastighetens beteckning,
   2. byggherrens person- eller organisationsnummer, namn och adress,
   3. den tidpunkt då byggnads-, rivnings- eller markarbetena är avsedda att påbörjas, och
   4. den föreslagna kontrollansvariges person- eller organisationsnummer, namn och adress, om det behövs en kontrollansvarig.

8 a §
  En ansökan om bygglov eller förhandsbesked för en åtgärd som avses i 4 kap. 2 § första stycket 3 a plan- och bygglagen
(2010:900) och som ska vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan ska, utöver det som sägs i 9 kap. 21 § plan- och bygglagen, innehålla
   1. uppgifter om
      a) byggnadsverkets utformning och omfattning,
      b) rivningsarbeten, om sådana kan förutses,
      c) miljöns känslighet i de områden som kan antas bli påverkade,
      d) vad i miljön som kan antas bli betydligt påverkat,
      e) de betydande miljöeffekter som åtgärden kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
      f) åtgärder som planeras för att förebygga, hindra, motverka eller avhjälpa negativa miljöeffekter, i den utsträckning sådana uppgifter finns tillgängliga, och
   2. en bedömning av om den åtgärd som ansökan avser kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Om ansökan avser en åtgärd som enligt 2 kap. 4 b eller 4 c § inte ska antas medföra en betydande miljöpåverkan, gäller första stycket endast om det finns behov av att pröva åtgärdens miljöpåverkan tillsammans med miljöpåverkan från åtgärder som sedan tidigare är beslutade eller genomförda.
Förordning (2021:786).

8 b §
  Uppgifterna enligt 8 a § ska ha den omfattning och detaljeringsgrad som behövs för att byggnadsnämnden ska kunna ta ställning till om åtgärden kan antas medföra en betydande miljöpåverkan utifrån de omständigheter som anges i 10 § 1-3 och 11-13 §§ miljöbedömningsförordningen (2017:966).

Om ansökan avser en åtgärd som kräver tillstånd enligt 7 kap.
28 a § miljöbalken och åtgärden redan har miljöbedömts enligt
6 kap. miljöbalken, ska ansökan utformas med hänsyn till resultatet av den bedömningen. Förordning (2021:786).

Ansökan eller anmälan ska även innehålla de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen.

21 §
  En ansökan om lov eller förhandsbesked ska vara skriftlig och innehålla de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen.

En ansökan om lov ska dessutom innehålla
   1. byggherrens förslag om vem eller vilka som ska vara kontrollansvariga enligt det som följer av 10 kap. 9 och
10 §§, och
   2. de handlingar som krävs för beslut om startbesked enligt
10 kap., om ansökningen avser tillbyggnad eller annan ändring av ett en- eller tvåbostadshus.

Om ett certifierat byggprojekteringsföretag som avses i 32 b § har använts för projektering och sökanden önskar att bygglov med stöd av 32 c § ska ges utan att vissa krav ska prövas, ska en ansökan om lov dessutom innehålla en uppgift om vilket företag som har använts. Lag (2022:1084) .

En anmälan ska förutom ovan nämnda uppgifter innehålla uppgifter om det antas uppkomma rivningsmaterial som innehåller farligt avfall.

5 §
  För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid
   1. rivning av en byggnad eller en del av en byggnad,
   2. nybyggnad eller tillbyggnad som enligt 9 kap. 7 § plan- och bygglagen (2010:900) har undantagits från krav på bygglov,
   3. en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs eller byggnadens planlösning påverkas avsevärt,
   4. en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,
   5. en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt,
   6. en sådan ändring av en byggnad som väsentligt påverkar brandskyddet i byggnaden,
   7. underhåll av ett sådant byggnadsverk med särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser som har beslutats med stöd av 4 kap. 16 § eller 42 § andra stycket plan- och bygglagen eller motsvarande äldre föreskrifter,
   8. nybyggnad eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk,
   9. uppförande eller tillbyggnad av ett sådant komplementbostadshus som avses i 9 kap. 4 a § plan- och bygglagen,
   10. uppförande eller tillbyggnad av en sådan komplementbyggnad som avses i 9 kap. 4 a § plan- och bygglagen,
   11. ändring av en komplementbyggnad som innebär att den blir ett komplementbostadshus,
   12. tillbyggnad som avses i 9 kap. 4 b § första stycket 1 plan- och bygglagen,
   13. byggande av takkupor som avses i 9 kap. 4 b § första stycket 2 plan- och bygglagen, eller
   14. inredning av ytterligare en bostad i ett enbostadshus.

Om det vid åtgärderna kan antas uppkomma farligt avfall ska detta framgå av anmälan. Förordning (2020:708).

Motsvarande krav finns inte för bygglovs- eller rivningslovsansökan.

Handläggning

Att tänka på

  • Det kan vara bra att informera byggherren om att det är lämpligt att även i bygglovs- eller rivningslovsansökningar lämna uppgifter om det vid arbetena kan antas uppkomma rivningsmaterial som innehåller farligt avfall. Detta kan underlätta en smidigare hantering av ärendet framöver, bland annat inför det tekniska samrådet.
  • Det kan också vara bra att informera byggherren om att den kontrollansvarige ska biträda byggherren med att identifiera avfall och återanvändbara byggprodukter som rivningsåtgärderna kan ge upphov till.
  • Om du får uppgifter om att det kan antas uppkomma farligt avfall vid en rivningsåtgärd, kan det vara lämpligt att tidigt kontakta någon av kommunens miljöinspektörer, eller motsvarande, för ärenden som kan behöva särskild uppmärksamhet (tillsyn). Ansvaret för frågor om rivningsavfall är delat mellan byggnadsinspektörer (enligt PBL) och miljöinspektörer (enligt miljöbalken). I detta sammanhang kan det vara bra att upprätta en rutin mellan byggnads- och miljöinspektörer för hur man ska kommunicera och hantera sådana ärenden.
    Förslag till handläggning Förslag till rutin vid handläggning av rivningsärenden enligt Plan- och bygglagen. Illustration: Boverket
  • Se även Naturvårdsverkets vägledning om bygg- och rivningsavfall utifrån miljöbalkens krav och branschriktlinjer Resurs- och avfallsriktlinjer vid byggande och rivning från Byggföretagen.
Boverket (2023). Hantering av lov eller anmälan. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/rivningsavfall/byggnadsinspektorer/hantering-av-lov-eller-anmalan/ Hämtad 2024-12-21