Indata för transport i byggproduktionsskedet

Granskad: 25 september 2024
Illustration som visar en industri som det kör en lastbil från med byggdelar som ska till en byggarbetsplats.

Klimatdeklarationen ska innehålla klimatpåverkan från transport i byggproduktionsskedet (modul A4), det vill säga transport av byggprodukter från fabrik till byggarbetsplatsen. Här finns mer information om vilka klimatdata som får användas och var indata hittas.

Detta ska redovisas för transport i byggproduktionsskedet (modul A4)

Byggproduktionsskedet är indelat i två moduler, varav transport (modul A4) är en. I modul A4 i klimatdeklarationen redovisas klimatpåverkan från transporter av de byggprodukter som används när byggnaden uppförs. Det gäller transport av de byggprodukter som ingår i bärande konstruktionsdelar, klimatskärm och innerväggar och avser inbyggda mängder. Klimatpåverkan från byggspill redovisas i modul A5 byggspill.

Livscykelskede Byggproduktionsskede (modul A4 transport)
Detta ingår i deklarationen Klimatpåverkan till följd av transporter av inbyggda byggprodukter i bärande konstruktionsdelar, klimatskärm och innerväggar, från tillverkare till byggarbetsplatsen.
Detta ingår inte i deklarationen Transport av övriga byggprodukter. Övriga transporter, till exempel transport av bodar och arbetsmaskiner till och från arbetsplatsen samt transport av förbrukningsmaterial.

Syftet är att synliggöra klimatpåverkan vid transporter av byggprodukter och därigenom få byggbranschen att vidta åtgärder för att minska denna klimatpåverkan. Med ökad kunskap kan byggherren eller entreprenören välja att handla från en leverantör som ligger geografiskt närmare eller ställa krav på minskade utsläpp genom användning av en annan typ av bränsle eller transportslag.

Dessa underlag kan användas för modul A4

Klimatpåverkan från transport från fabrik till byggarbetsplats beräknas för respektive byggprodukt. Generiska klimatdata ska vara data ur Boverkets klimatdatabas för klimatdeklarationer. Antingen används generiska klimatdata för A4 transport direkt; alternativt kan projektspecifika transportuppgifter användas tillsammans med generiska klimatdata för energi och bränslen.

5 §    Vid beräkning av klimatpåverkan vid transport av byggprodukter till byggarbetsplatsen i byggproduktionsskedet ska generiska klimatdata användas.

Generiska klimatdata ska vara data ur Boverkets klimatdatabas för klimatdeklarationer. Innehållet i klimatdatabasen fastställs genom ett separat beslut.

Nedan redovisas några alternativ för beräkning av transporter (modul A4). Beräkningen kan baseras på antingen projektspecifika transportuppgifter och generiska klimatdata för energi och bränslen (alternativ 1 och 2) eller generiska klimatdata för A4 transport från Boverkets klimatdatabas (alternativ 3).

För många produkter är transporten från fabrik till byggarbetsplats uppdelad på flera delsträckor. Detta innebär att det kan vara svårt och kostsamt att verifiera en sådan transportkedja. Sker leveransen däremot direkt från fabriken till byggarbetsplatsen så är det betydligt lättare att byta ut generiska klimatdata för transporter i Boverkets klimatdatabas mot projektspecifika transportuppgifter (se exempel nedan). Klimatdata för bränsle och energi måste alltid hämtas från Boverkets klimatdatabas.

Alt Transportavstånd för byggprodukt från fabrik till byggarbetsplats (km) Använt transportslag (exempelvis lastbil, båt eller tåg) Typ av drivmedel och drivmedels-användning (liter eller MJ) Energianvändning per tonkilometer1 Klimatdata
1     Projektspecifik   Boverkets klimatdatabas för bränsle och energi
2 Projektspecifik Projektspecifik   Boverkets klimatdatabas för byggprodukter1 Boverkets klimatdatabas för bränsle och energi
3        

Värde för A4 från Boverkets klimatdatabas

(kg CO2e/kg byggprodukt)

1) I Boverkets klimatdatabas finns uppgifter om energianvändning per tonkilometer i produktdatabladet för byggprodukten under rubriken ”Bakgrund till värdet A4 transport”. De flesta transporterna har räknats för transport med lastbil och inkluderar även tomma returer.

Notera att klimatpåverkan för transport av vissa sammansatta byggprodukter enklast beräknas med projektspecifika transportuppgifter enligt alternativ 1 och 2. Det gäller exempelvis ytelement och volymelement. 

Tre exempel på beräkning av A4 transport

Här presenteras exempel på de olika beräkningsalternativen ovan.

Lastbil med gods på släpet Bild: Infab

Exempel 1: projektspecifika transportuppgifter för drivmedelsanvändningen

I exempel 1 används projektspecifika transportuppgifter för drivmedelsanvändningen, då uppgifter om den faktiska drivmedelsanvändningen för transporterna finns tillgänglig från leverantören av byggprodukten. Boverkets klimatdatabas med klimatdata för energislag och bränsle ska i detta fall användas för att beräkna klimatpåverkan. Notera att drivmedelsanvändning för eventuell tom retur ska inkluderas i beräkningen.

En byggherre ska beräkna klimatpåverkan för transport av gipsskivor (modul A4) som har köpts in till ett byggprojekt. Dessa transporter sker med lastbil som drivs av biodrivmedlet HVO100. Boverkets klimatdatabas visar att HVO100 har en klimatpåverkan på 0,0204 kg CO2e/MJ. Byggherren får veta av transportören att transporten av gips har använt 174 liter totalt, inklusive tom retur. Med omräkningsfaktorn för HVO100 på 34 MJ/liter räknar byggherren ut att klimatpåverkan från transporten av gips blir 174 x 0,0204 x 34 = 120,7 kg koldioxidekvivalenter.

Beräkning av A4 transport enligt exempel 1

Uppgifter Exempel Källa
Drivmedel HVO100 Projektspecifika transportuppgifter
Bränsleanvändning, liter 174 Projektspecifika transportuppgifter, för den aktuella produktens transport
Omvandlingsfaktor, MJ/liter 34 Boverkets klimatdatabas
Klimatdata för HVO100, kg CO2e/MJ 0,0204 Boverkets klimatdatabas
Beräknad klimatpåverkan för byggprodukten A4 transporter, kg CO2e 120,7  
Pilar i cirkulation runt en karta Bild: Boverket/Altefur Development

Exempel 2: projektspecifika transportavstånd och transportslag 

I exempel 2 används projektspecifika uppgifter avseende transportavstånd för byggprodukten och transportslag. Generiska värden för energianvändning per tonkilometer och klimatpåverkan för det aktuella drivmedlet används för att beräkna den totala klimatpåverkan för transport av byggprodukten.

En byggherre ska beräkna klimatpåverkan för transport av gipsskivor (modul A4) som har köpts in till ett byggprojekt. Dessa transporter sker med lastbil. Projektspecifika uppgifter för körsträcka och typ av transport används. Sträckan är uppdelad i två delsträckor, en från fabrik till byggvaruhus och en från varuhus till byggarbetsplats. För den längre sträckan används en lastbil för långdistans och för den kortare en lastbil för närdistribution. För att beräkna energianvändningen för respektive transport används energianvändning per tonkilometer från Boverkets klimatdatabas för respektive transporttyp. Denna beräkning inkluderar även energianvändning för tomma returer för lastbilarna. Klimatpåverkan för respektive transport beräknas var för sig och de båda resultaten läggs ihop. Beräknad klimatpåverkan blir då 363,4 kg koldioxidekvivalenter.

Beräkning av A4 transport enligt exempel 2

Uppgifter Delsträcka 1 Delsträcka 2 Källa
Mängd av byggprodukt, ton 30 30 Projektspecifika transportuppgifter
Transportavstånd, km 100 40 Projektspecifika transportuppgifter
Transportslag Lastbil, långdistans Lastbil, närdistribution Projektspecifika transportuppgifter
Energianvändning per tonkilometer, MJ/tonkm  1 1,5 Boverkets klimatdatabas (Beskrivning i produktdatablad)
Klimatdata för diesel, reduktionsplikt (2020), kg CO2e/MJ 0,0757 0,0757 Boverkets klimatdatabas
Beräknad klimatpåverkan A4 transporter (kg CO2e) 227,1   136,26
Totalt beräknad klimatpåverkan för byggprodukten - A4 transporter (kg CO2e) 363,4

Databas på datorskärm Bild: Infab

Exempel 3: generiska klimatdata för A4 transport från Boverkets klimatdatabas

Exempel 3 baseras helt på generiska klimatdata från Boverkets klimatdatabas. De klimatdata för transport som finns i Boverkets klimatdatabas redovisas för respektive byggprodukt. De bygger på antaganden om genomsnittliga avstånd för en transport från fabrik till byggvaruhus eller byggprodukthubb och därifrån vidare transport till byggarbetsplats, med olika drivmedelsanvändning per tonkilometer och transportavstånd. Beräkningen bygger på ett antagande om tom returtransport.

En byggherre ska beräkna klimatpåverkan för transport av gipsskivor (modul A4) som har köpts in till ett byggprojekt. Dessa transporter sker med lastbil. Byggherren saknar uppgifter om transportavstånd eller drivmedelsåtgång och använder därför generiska klimatdata från Boverkets klimatdatabas till beräkningen. Klimatpåverkan för A4 transport beräknas genom att multiplicera vikten av det transporterade materialet med generiska klimatdata för A4 för gipsskivor från Boverkets klimatdatabas. Beräknad klimatpåverkan blir då 696 kg koldioxidekvivalenter.

Byggskivor: Klimatpåverkan baseras på 250 km transport med lastbil (1 MJ/tonkilometer), och 40 km transport med lastbil (1,5 MJ/tonkilometer). Svensk reduktionsdieselmix används.
Isolering: Klimatpåverkan baseras på 400 km transport med lastbil (1 MJ/tonkilometer), och 40 km transport med lastbil (1,5 MJ/tonkilometer). Svensk reduktionsdieselmix används.

Beräkning av A4 transport enligt exempel 3 

Uppgifter Exempel Källa
Mängd av byggprodukt, ton 30 Resurssammanställningen
Klimatdata för A4 transport, kg CO2e/ kg 0,0232 Boverkets klimatdatabas
Beräknad klimatpåverkan för byggprodukten - A4 transporter (kg CO2e) 696  

Underlaget måste sparas i fem år

Tänk på att byggherren, vid Boverkets tillsyn, ska kunna styrka de uppgifter som registrerats i en klimatdeklaration hos Boverket. Därför behöver byggherren spara underlaget som ligger till grund för beräkningen i fem år. Notera att delar av beräkningsunderlaget ska verifieras enligt specifika krav. För mer information om vilket underlag som ska verifieras respektive sparas i fem år av byggherren, se sidan ”Spara underlag”. Se även sidan ”Processen för tillsyn av en klimatdeklaration”.

Spara underlag

Processen för tillsyn av en klimatdeklaration

12 §
  Byggherren ska se till att de underlag som verifierar uppgifterna som har angetts i klimatdeklarationen sparas i fem år från det att klimatdeklarationen har getts in.

Boverket (2024). Indata för transport. https://www.boverket.se/sv/klimatdeklaration/gor-sa-har/underlag/indata-transport/ Hämtad 2024-12-21