Boverkets roll i digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen

Granskad: 20 november 2023

Boverket kliver fram och tar ansvar för digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen tillsammans med flera andra offentliga aktörer. Att bygga upp en nationell digital infrastruktur kräver långsiktiga investeringar och resurser för förvaltning. Vi upplever ofta att det saknas, men Boverket arbetar för att få förutsättningar att ta en större roll för digitaliseringen i plan- och byggprocesser.

Viktiga samarbeten för att skapa samhällsnyttor

Boverket utvecklar olika digitala lösningar som samhället och branschen har nytta av i den nationella digitala infrastrukturen. Sådana är exempelvis planbestämmelsekatalogen, ÖP-katalogen, ändamålskatalogen, klimatdeklarationer samt olika process- och informationsmodeller. Boverket bidrar också med expertkompetens i andra myndigheters utvecklingsarbete där vår sektors information är avgörande för digitalisering av verksamhet inom andra samhällssektorer.

Ena - Sveriges digitala infrastruktur, förutsätter att staten tar ansvar för att skapa förutsättningar för digitalisering inom samhällets olika delar. Att detta sker centralt är avgörande för en effektiv styrning och användning av offentliga medel och standardisering. Inom Ena föreslås olika myndigheter skapa bryggor mellan staten och kommunerna. Det är dessa myndigheter som ytterst ansvarar för regelverk, definitioner av begrepp, uttolkning av processer och information och vägledning.

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, leder arbetet med att etablera en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för att information ska kunna utbytas på ett säkert och effektivt sätt.

Mer om Sveriges digitala infrastruktur, Ena, hittar du på Diggs webbplats.

Ena – Sveriges digitala infrastruktur (på Diggs webbplats)

Digg (myndigheten för digital förvaltning) har gjort nyttoberäkningar som visar på att om staten bygger tjänster åt kommunerna, i stället för att 290 kommuner bygger egna, så kostar det 3,9 miljarder i stället för 39 miljarder för 290 kommuner. Staten kan även stödja kommunerna med informationsmodeller och nationella specifikationer för till exempel nybyggnadskarta och stödja kommunala plan-, lov- och byggprocesser utifrån nyttoscenariot en kontra 290.

Nyttorealisering är beroende av finansiering och regelutveckling

I samtliga arbeten finns beroenden till andra aktörer som måste ha resurser att gå i takt i arbetet. Sist men inte minst måste regering och riksdag fatta nödvändiga beslut om lag- och förordningsändringar samt finansiering av slutlig utveckling och förvaltning om samhället ska kunna ha nytta av det arbete som investerats i. Tillsammans måste vi jobba oss uppåt i rankingen av OECD.

Pågående och planerade initiativ

Boverket har fått ett par finansierade uppdrag sista kvartalet 2023 som ska avrapporteras under första kvartalet 2024:

  • BIM (byggnadsinformationsmodellering) i offentlig förvaltning
  • ändring av detaljplan.

I övrigt prioriterar Boverket arbeten som påbörjats tidigare och som kan utföras i samverkan med andra aktörer för största möjliga nytta. Det handlar om

  • klassificeringssystem (coclass etc.)
  • användargränssnitt för byggnad i geodataplattformen
  • fullmaktsmallar/mina ombud i byggprocessen
  • digitala översiktsplaner och regionplaner
  • specifikationer för riksintressen.

Dessa olika aktiviteter avses integreras i tjänster som kommuner och andra aktörer kan nyttiggöra sig i olika verksamhetssystem.

Inom Boverkets uppdrag finns egen myndighetsutövning samt flera former av information, bland annat avgörande statistik för bostadsbyggandet som utgör underlag för politiska beslut. Det kanske viktigaste arbetet består av aktiviteter som skapar förutsättningar för en obruten samhällsbyggnadsprocess. Det handlar om vägledning och olika tjänster som kommuner och andra berörda myndigheter behöver när beslutsprocesser och information måste anpassas till digitaliseringens nya krav och förutsättningar. EU-krav på öppna data, en väg in med digitala tjänster (SDG), Inspire-direktivet och EU-identifikation (eIDAS) måste följas utöver att de byggblock som utvecklats nationellt inom den nationella infrastrukturen under ledning av Digg (Ena) förväntas tillämpas. Mina meddelanden, mina ombud, identitet, auktorisationslösningar med flera förväntas tillämpas av statliga och kommunala myndigheter.

Lagen om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data, den så kallade öppna datalagen, trädde i kraft den 1 augusti 2022. På Diggs webbplats kan du läsa om vilka som omfattas av kraven i lagen, vilka kraven är och när de ska vara uppfyllda.

Vägledning om öppna datalagen (på Diggs webbplats)

Med en gemensam digital ingång till Europa ska det bli enklare för privatpersoner och företag att använda digitala tjänster i andra EU-länder. På Diggs webbplats kan du läsa mer om EU-förordningen Single digital gateway (SDG).

SDG - En gemensam digital ingång till Europa (på Diggs webbplats)

SDG-förordningen, identitetsmatchning och digital post – hur hänger det ihop? (Webbsändning på Diggs webbplats)

Lantmäteriet ansvarar för att samordna det nationella genomförandet av Inspire. Samordningsansvaret innefattar att stödja, tydliggöra och tolka krav samt förmedla nationella synpunkter. Lantmäteriet är även Sveriges kontaktpunkt till EU-kommissionen i frågor om Inspire. På Lantmäteriets webbplats kan du läsa mer om Inspiredirektivet och förordningen om geografisk miljöinformation.

Samordning av Inspire (på Lantmäteriets webbplats)

EU-förordningen eIDAS innebär att det från och med den 29 september 2018 är obligatoriskt för offentliga e-tjänster som kräver inloggning med e-legitimation att erkänna inloggning även med utländska e-legitimationer. På Diggs webbplats kan du läsa mer om EU-förordningen eIDAS.

Stödjande åtgärder vid nationellt införande av eIDAS-förordningen (på Diggs webbplats)

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, leder arbetet med att etablera en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för att information ska kunna utbytas på ett säkert och effektivt sätt.

Mer om Sveriges digitala infrastruktur, Ena, hittar du på Diggs webbplats.

Ena – Sveriges digitala infrastruktur (på Diggs webbplats)

Processutveckling tar tid och det är inte alltid det går att räkna hem samhällsvinster av enskilda arbeten eftersom de ofta är beroende av att andra pusselbitar också faller på plats. Det hjälper till exempel inte om alla informationsmodeller är på plats i byggprocessen om inte de nationella byggblocken är färdiga att implementera eller nödvändiga lagar eller förordningar med eventuella myndighetsinstruktioner är på plats.

Boverket har nära samarbete med andra statliga myndigheter, kommuner, organisationer och privata aktörer inom samhällsbyggnadssektorn som syftar till att formulera och förankra vägen framåt med nödvändiga prioriteringar, med andra ord i vilken ordning och i vilken takt åtgärder måste utföras.

Vill du och din organisation samskapa med oss på Boverket?

Digitalisering är ett lagspel. Boverket strävar efter att ha med sig digitaliseringsperspektivet i all verksamhet, i synnerhet där vi har ett ansvar att vägleda och stödja kommunerna och andra aktörer. I vår omvärldsbevakning letar vi efter andras aktiviteter som vi själva bedömt vara nödvändiga och där samarbeten kan ge större nytta.

Ni kan träffa oss på olika konferenser, seminarier och möten. Enklast är att börja följa vår Linkedinkanal, Digitalisering för planering, byggande och boende. Där ger vi löpande information om våra och våra samarbetspartners aktiviteter. Vår målsättning är att öka dialogen i denna kanal.

Boverket (2023). Boverkets roll i digitaliseringen. https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/digitalisering/boverkets-roll/ Hämtad 2024-12-21