Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Konsultation i ärenden som rör samiska frågor

Den 1 mars 2022 trädde lagen om konsultation i frågor som rör det samiska folket i kraft. Den innebär att vissa myndigheter ska konsultera samiska företrädare i frågor som har särskild betydelse för samerna. Den 1 mars 2024 börjar lagen gälla även för kommuner i ärenden om antagande eller ändring av detaljplan.

Om lagen

Samiska företrädare ska konsulteras i ärenden om antagande eller ändring av detaljplan, om ärendet kan få särskild betydelse för samerna.

2 §
  Regeringen, statliga förvaltningsmyndigheter, regioner och kommuner ska konsultera samiska företrädare innan beslut fattas i ärenden som kan få särskild betydelse för samerna. Lag (2022:69) .

4 §
  Skyldigheten att konsultera gäller inte för ärenden som rör
   1. allmän ordning och säkerhet, totalförsvaret, säkerhetskänslig verksamhet enligt säkerhetsskyddslagen
(2018:585) eller Sveriges säkerhet i övrigt,
   2. statsbidrag i enskilda fall,
   3. forskning i enskilda fall,
   4. skadeståndsanspråk mot staten, en region eller en kommun,
   5. tillsyn,
   6. frågor som avses i 9 kap. regeringsformen, eller
   7. remissyttranden.

Skyldigheten att konsultera gäller inte heller frågor som rör ersättning till en enskild då ersättningen ska bestämmas med tillämpning av expropriationslagen (1972:719) eller 5 kap. 2 § fastighetsbildningslagen (1970:988).

Skyldigheten att konsultera i ärenden enligt plan- och bygglagen (2010:900) gäller endast ärenden om att anta eller ändra en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser. Lag (2022:69) .

Samiska företrädare behöver inte konsulteras om planärendet inleddes före 1 mars 2024. De behöver heller inte konsulteras om ärendet gäller upphävande av detaljplan.

  1. Denna lag träder i kraft den 1 mars 2024.
  2. Bestämmelserna i den nya lydelsen tillämpas inte på ärenden som har inletts före ikraftträdandet. 

Samiska företrädare

I första hand är det Sametinget som företräder frågor som rör det samiska folket. Sametinget ska därför alltid konsulteras om ärendet har särskild betydelse för samerna.

Utöver detta ska samebyar konsulteras om ärendet har särskild betydelse för dem. Samiska organisationer ska konsulteras om ärendet har särskild betydelse för en fråga som anges i organisationens stadgar och organisationen anmält intresse av att delta i konsultationer. Samiska organisationer måste alltså själva anmäla intresse om de vill delta i en konsultation.

7 §
  Sametinget ska konsulteras i ett ärende som företrädare för det samiska folket. Om ärendet kan få särskild betydelse för en sameby ska även samebyn konsulteras. Om ärendet kan få särskild betydelse för en samisk organisation med hänsyn till dess ändamål enligt stadgarna och organisationen anmält intresse av att delta i konsultationer, ska även organisationen konsulteras.

När en sameby eller en samisk organisation ska konsulteras anses de vara samiska företrädare.

Sametinget ska informeras om en konsultation med en sameby eller en samisk organisation som inte ska genomföras gemensamt med Sametinget.

Samiska företrädare kan välja att avstå från konsultation.

5 §
  Skyldigheten att konsultera gäller inte
   1. för en förvaltningsmyndighet som hos en annan myndighet som är konsultationsskyldig eller hos regeringen ansöker om tillstånd för en verksamhet som kan bedrivas av enskilda,
   2. för en förvaltningsmyndighet eller för regeringen när ett beslut överklagas dit och en konsultation i den fråga som prövats i beslutet har genomförts i den lägre instansen,
   3. för regeringen om ett ärende i annat fall än som avses i
3 § första stycket har överlämnats dit och en konsultation i den fråga som ska prövas i ärendet har genomförts i den lägre instansen,
   4. om ärendet är brådskande och ett dröjsmål skulle medföra risk för betydande olägenheter,
   5. om den samiska företrädare som enligt 7 § ska konsulteras avstår från konsultation, eller
   6. om det är uppenbart att konsultation inte behövs eller om konsultation är uppenbart olämpligt.

Ärenden som kan få särskild betydelse för samerna

Det finns inte reglerat i lagstiftningen vilka ärenden om detaljplan som kan få särskild betydelse för samerna. Det kan exempelvis handla om att planen påverkar rennäring, fiske, jakt eller liknande näringar, eller samiskt kulturarv. Syftet är att det samiska folkets inflytande över sina angelägenheter ska främjas.

Det finns också vissa undantag från konsultation. Av lagens förarbeten kan dock utläsas att dessa bara i rena undantagsfall skulle kunna bli aktuella vid detaljplanering. (prop. 2020/21:64 sid. 145–146)

5 §
  Skyldigheten att konsultera gäller inte
   1. för en förvaltningsmyndighet som hos en annan myndighet som är konsultationsskyldig eller hos regeringen ansöker om tillstånd för en verksamhet som kan bedrivas av enskilda,
   2. för en förvaltningsmyndighet eller för regeringen när ett beslut överklagas dit och en konsultation i den fråga som prövats i beslutet har genomförts i den lägre instansen,
   3. för regeringen om ett ärende i annat fall än som avses i
3 § första stycket har överlämnats dit och en konsultation i den fråga som ska prövas i ärendet har genomförts i den lägre instansen,
   4. om ärendet är brådskande och ett dröjsmål skulle medföra risk för betydande olägenheter,
   5. om den samiska företrädare som enligt 7 § ska konsulteras avstår från konsultation, eller
   6. om det är uppenbart att konsultation inte behövs eller om konsultation är uppenbart olämpligt.

Om en samisk företrädare begär konsultation och anser att detaljplanen kan få särskild betydelse för samerna, ska kommunen godta detta och konsultera företrädaren. Kommunen har inte rätt att neka konsultation med en samisk företrädare som begär det, om inte något av undantagen från konsultation är tillämpliga.

6 §
  Om den samiska företrädare som avses i 7 § anser att ett ärende kan få särskild betydelse för samerna och begär konsultation ska ärendet anses få sådan betydelse vid tillämpning av denna lag.

Hur går konsultationen till?

Kommunen ska informera den samiska företrädaren och fråga om denne begär konsultation i ett tidigt skede av ärendet. Företrädaren ska få en skälig tidsfrist på sig att svara på förfrågan. Om företrädaren inte svarar inom tidsfristen räknas det som att företrädaren avstår från konsultation.

8 §
  När det finns en skyldighet att konsultera i ett ärende ska den konsultationsskyldige i ett tidigt skede informera den samiska företrädaren om ärendet och fråga om den begär konsultation. Det ska framgå av förfrågan när den senast ska ha besvarats. Tidsfristen ska vara skälig.

Om den samiska företrädaren inte svarar inom den utsatta tidsfristen får det betraktas som att företrädaren avstår från konsultation i ärendet.

Skyldigheten i första stycket gäller inte i förhållande till en samisk företrädare som på eget initiativ begärt konsultation enligt 6 §.

Konsultationen ska så långt det är möjligt samordnas med detaljplaneprocessen. Det kan därför vara lämpligt att genomföra konsultationen i samband med plansamrådet. Enligt Boverkets uppfattning bör dock konsultationen hållas separat från detaljplaneprocessen. Det kan annars vara svårt att uppfylla konsultationslagens krav samtidigt som plan- och bygglagens krav på planprocessen uppfylls.

1 §
  För att främja det samiska folkets inflytande över sina angelägenheter ska konsultationer genomföras enligt vad som anges i denna lag.

Föreskrifter om samrådsskyldighet i andra lagar och förordningar gäller oberoende av denna lag. Sådana samrådsförfaranden och andra liknande förfaranden ska så långt som möjligt samordnas med konsultationer enligt denna lag.

Det är kommunen som bestämmer formerna för konsultationen. Så långt det är möjligt och lämpligt ska dock den samiska företrädarens önskemål om konsultationsform tillgodoses. Konsultationen kan alltså vara muntlig eller skriftlig. Om den görs muntligt ska den samiska företrädaren få en skriftlig redogörelse för ärendet.

9 §
  Den konsultationsskyldige bestämmer på vilket sätt en konsultation ska genomföras men ska så långt som det är möjligt och lämpligt tillgodose den samiska företrädarens önskemål om konsultationsform.

Den samiska företrädaren ska inför en muntlig konsultation ha rätt att få en skriftlig redogörelse för de frågor som ärendet rör. Den samiska företrädaren ska ges skälig tid för att hämta in de upplysningar som behövs och för att på annat sätt förbereda konsultationen.

Om kommunen bedömer att det är lämpligt får även andra myndigheter eller enskilda delta i konsultationen.

10 §
  Om den konsultationsskyldige anser att det är lämpligt får även andra myndigheter eller enskilda delta vid konsultationen i ett ärende. Den konsultationsskyldige ska fråga den samiska företrädaren vilken inställning den har till ett sådant deltagande.

Under konsultationens gång ska kommunen, den samiske företrädaren och andra som deltar ange sin motiverade ståndpunkt i ärendet och yttra sig över de andras ståndpunkter. Konsultationen ska fortsätta tills enighet eller samtycke uppnåtts eller tills den konsultationsskyldige eller den samiska företrädaren förklarar att enighet eller samtycke inte kan nås i ärendet.

11 §
  Vid konsultationen ska den konsultationsskyldige, den samiska företrädaren och andra som deltar ange sin motiverade ståndpunkt i ärendet och yttra sig över de andras ståndpunkter. För den konsultationsskyldige ska detta dock gälla endast i ärenden där det inte finns någon part. Konsultationen ska genomföras i god anda.

Konsultationen ska fortsätta tills enighet eller samtycke i den fråga som är orsak till konsultationen uppnåtts eller tills den konsultationsskyldige eller den samiska företrädaren förklarar att enighet eller samtycke inte kan nås i ärendet.

Konsultationen ska dokumenteras.

12 §
  Den konsultationsskyldige ska dokumentera vad som kommit fram vid konsultationen. Av dokumentationen ska det framgå när och hur konsultationen har genomförts, vilka som har deltagit och vem som har gjort dokumentationen.

Överklagande

Det finns inga särskilda regler om överklagande i lagen om konsultation i frågor som rör det samiska folket. Huruvida en samisk företrädare har rätt att överklaga ett beslut om att anta eller ändra en detaljplan på grund av att reglerna i konsultationslagen inte följts, är i dagsläget oklart.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen