Kontakta oss
På den här sidan finns kontaktuppgifter till Boverket. Du får också veta vilka frågor du kan vända dig till Boverket om, och vilka frågor som ska ställas till din kommun, till länsstyrelsen i ditt län eller till branschen.
Frågor som din kommun ska svara på
Till din kommun ska du höra av dig med frågor om
- plan- och bygglagen och byggregler - både generella frågor och enskilda ärenden
- översiktsplaner, detaljplaner och bygglov - både generella frågor och enskilda ärenden
- enskilda ärenden där du har en tvist.
På sidan Kommunernas webbsidor för byggande och boende har vi samlat länkar till alla Sveriges kommuner. Där kan du hitta kontaktuppgifter till din kommun.
Kommunernas webbsidor för byggande och boende
Frågor som länsstyrelsen ska svara på
Till länsstyrelsen i ditt län ska du höra av dig med frågor om
- bidrag för energieffektivisering i småhus
- stöd till bostäder för äldre.
På länsstyrelsens webbplats finns kontaktuppgifter till länsstyrelsen i ditt län.
Länsstyrelsen i ditt län (på länsstyrelsens webbplats)
Frågor som branschen kan svara på
Boverkets byggregler är funktionsregler. Det innebär att vi beskriver de funktioner som man ska uppnå, men Boverket går inte in på vilka material man ska använda, eller olika lösningar i detalj. Då bör du istället vända dig till branschen, till exempel med frågor om
- material
- specifika lösningar
- användande av standarder.
Frågor som Boverket svarar på
Ta gärna del av Boverkets samlade vägledning på Boverkets webbplats. Här finns bland annat vanligt förekommande frågor och svar, webbutbildningar, e-tjänster och handböcker. Om du inte får svar på din fråga efter du använt vår webbplats kan du höra av dig till oss med frågor om
- vårt uppdrag och hur vi arbetar
- energi- och klimatdeklarationer och systemet som hanterar dessa
- stöd och bidrag som handläggs av Boverket
- tillsyn av bostadsanpassningsbidrag och intygsgivare för ekonomiska planer
- marknadskontroll och CE-märkning av byggprodukter
- kreditgarantier.
Boverkets kontaktuppgifter
Det är många som ringer till oss och vid vissa tider kan det därför ta längre tid att komma fram. Använd därför gärna i första hand e-post.
Vårt mål är att besvara din fråga via e-post så fort vi kan, normalt inom tio arbetsdagar.
Storlek på e-postmeddelande
Observera att det finns en gräns för hur stora e-postmeddelanden du kan skicka till Boverket. Ett e-postmeddelande får vara maximalt 50 MB inklusive bilagor.
Telefonnummer: 0455-35 30 00
Söker du en specifik person eller enhet på Boverket, använd kontaktuppgifterna ovan och efterfråga detta.
Det finns flera sätt för dig som har ett funktionshinder att ta kontakt med Boverket med telefon. De hjälpmedel vi nämner här finns inte hos Boverket utan du får hjälp av olika myndigheter.
Teletal
Teletal är en telefontjänst som Post och telestyrelsen erbjuder som ger stöd under telefonsamtal. Tjänsten innebär att en tolk, som kan tolka svårförstått tal, tolkar eller ger stöd i form av förtydligande, minnesstöd eller anteckningshjälp under telefonsamtalet. Samtalen rings med en vanlig telefon och genomförs som ett trepartssamtal.
Texttelefoni och texttelefoni.se
Texttelefoni.se är en tjänst som Post- och telestyrelsen erbjuder och som förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Texttelefoni innebär att användarna skriver istället för att tala. Det är främst döva, hörselskadade och personer med talsvårigheter som använder texttelefoner. Tjänsten är tillgänglig för alla. Det går att nå tjänsten från analoga text- och taltelefoner, IP-baserade text- och taltelefoner samt en internetportal och Google Hangouts.
Bildtelefoni och bildtelefoni.net
En bildtelefon möjliggör kommunikation med teckenspråk istället för tal. I dag är det enklare att kommunicera via telefon på teckenspråk eftersom det går att samtala genom rörlig bild via de flesta mobiltelefonerna och surf-plattor. Bildtelefoni.net är en tjänst som Post- och telestyrelsen erbjuder och som tolkar samtal mellan teckenspråkiga och hörande. Samtalen genomförs med vanlig telefon för den hörande personen, med bildtelefon för den teckenspråkiga personen och med en tolk som förmedlar samtalet.
Öppettider
Växeln: helgfria vardagar klockan 09:00–12:00 och 13:00–15:00.
Receptionen: helgfria vardagar klockan 09:00–12:00 och 13:00–15:00.