Kommunalt samarbete om PBL-tillsyn
Byggnadsnämnden kan utöver att samordna sitt tillsynsarbete med tillsyn på andra samhällsområden effektivisera sin tillsyn genom olika former av samarbeten med byggnadsnämnder i andra kommuner.
Kommunalt samarbete om PBL-tillsyn
Kommuner kan samarbeta med varandra genom avtalssamverkan. Det innebär att två eller flera byggnadsnämnder kan samarbeta om tillsyn över plan- och bygglagstiftningen på ett mer ingående sätt. Det kan vara allt från samarbete i enskilda ärenden till överflyttning av resurser eller beslutanderätt mellan olika kommuner. Det kan även ske genom samarbete i en gemensam förvaltningsorganisation. Avtalssamverkan kan bland annat användas för att hantera kompetensbrist och varierande arbetsbelastning samt för att på andra sätt effektivisera tillsynsarbetet.
Tillsynsärenden innehåller inte sällan komplicerade frågeställningar och handläggningsmoment som förutsätter att byggnadsnämnden har tillgång till kvalificerad och kompetent personal. Möjligheterna till avtalssamverkan mellan kommuner kan då underlätta för byggnadsnämnder att på olika sätt dela på sådan kompetens. Det kan också möjliggöra att de personer som arbetar med tillsyn i större utsträckning kan koncentrera sig på sådant arbete. Det kan vara praktiskt för särskilt mindre kommuner som inte alltid har möjlighet att ha egna tillsynshandläggare.
37 §
En kommun eller en region får ingå avtal om att någon av dess uppgifter helt eller delvis ska utföras av en annan kommun eller en annan region (avtalssamverkan). Sådan avtalssamverkan hindras inte av kravet i 2 kap. 1 § på anknytning till kommunens eller regionens område eller dess medlemmar.
Kommuner och regioner får inom ramen för avtalssamverkan, med de begränsningar som följer av 6 kap. 38 §, komma överens om att uppdra åt en anställd i den andra kommunen eller i den andra regionen att besluta på kommunens eller regionens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. I så fall tillämpas 7 kap. 4-8 §§.
Om det i annan lag eller författning finns bestämmelser som avviker från denna paragraf, tillämpas de bestämmelserna. Lag (2019:835) .
Avtalssamverkan mellan kommuner
Vid avtalssamverkan får kommuner ingå avtal om att uppdra åt en anställd i en annan kommun att besluta på kommunens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden, så kallad extern delegering. Vid extern delegering av ärenden gäller bestämmelserna i kommunallagen om delegering, jäv, begränsningar av möjlighet till delegering, vidaredelegering, brukarmedverkan och anmälan av beslut. Möjligheten till extern delegering omfattar enbart anställda i den andra kommunen.
37 §
En kommun eller en region får ingå avtal om att någon av dess uppgifter helt eller delvis ska utföras av en annan kommun eller en annan region (avtalssamverkan). Sådan avtalssamverkan hindras inte av kravet i 2 kap. 1 § på anknytning till kommunens eller regionens område eller dess medlemmar.
Kommuner och regioner får inom ramen för avtalssamverkan, med de begränsningar som följer av 6 kap. 38 §, komma överens om att uppdra åt en anställd i den andra kommunen eller i den andra regionen att besluta på kommunens eller regionens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. I så fall tillämpas 7 kap. 4-8 §§.
Om det i annan lag eller författning finns bestämmelser som avviker från denna paragraf, tillämpas de bestämmelserna. Lag (2019:835) .
En kommun som genom avtalssamverkan överlåter utförande av en uppgift har fortfarande kvar det övergripande ansvaret för uppgiften. Den ansvariga nämnden i den överlåtande kommunen är fortsatt ansvarig för att verksamheten bedrivs enligt lag och fullmäktiges riktlinjer samt ansvarar för fel och brister vid handläggning och beslutsfattande i den verksamhet som samverkan avser. (jfr prop. 2017/18:151 sid. 29)
En generell rätt till kommunal avtalssamverkan, prop. 2017/18:151 (på Sveriges riksdags webbplats)