Kunskapsspridning genom lärande exempel

Granskad: 8 juni 2022
Symbol för lärande exempel. Lärande exempel. Illustration: Angelica Åkerman/Boverket

Dessa lärande exempel syftar till att ge inspiration och vägledning till dig som planerar, beställer, gestaltar, beslutar, bygger eller förvaltar vårdmiljöer. Exemplen visar hur de gestaltningskvaliteter som Boverkets vägledning beskriver har använts i några konkreta miljöer för att skapa omsorgsfullt gestaltade och byggda vårdmiljöer.

Lärande exempel med fokus på omsorgsfullt gestaltade vårdmiljöer

De lärande exemplen syftar till att sprida kunskap och öka förståelsen för gestaltningens betydelse som stöd för jämlik hälsa, vårdens utövande och samhällsutvecklingen inom vård och omsorg. Målsättningen är att ge en helhetsbild av vårdmiljöernas gestaltningskvaliteter och hur dessa beaktats genom hela processen - från planering och byggande till förvaltning. Exemplen ger en förståelse för hur vårdmiljöerna är utformade och lokaliserade i sitt sammanhang och hur de fungerar i praktiken. Exemplen bidrar också till inspiration och inblick i andras erfarenheter gällande att planera, beställa, bygga, använda och förvalta vårdverksamheter.

Exempelsamlingen innehåller både nybyggnation av vårdmiljöer och miljöer som tillkommit genom om- och tillbyggnad av befintliga vårdmiljöer. Det är ett levande material som över tid kan utvecklas och adderas med fler lärande exempel.

Bilden illustrerar schematiskt vilka typer av vårdmiljöer Boverket har fokus på i vägledningen. Klicka på bilden för att se den i större format. Illustration: Jenny Lilja/Boverket

Hur de lärande exemplen har valts ut

Sverigekarta som visar var de olika lärande exemplen finns, som just nu består av fyra exempel. Klicka på bilden för att se den i ett större format. Illustration: Boverket

Boverkets arbete med vägledningen inleddes med en bred kunskapsinhämtning och omvärldsanalys. Genom det inledande arbetet identifierades intressanta vårdmiljöer att studera som Boverket besökte under våren och sommaren 2019. Studiebesöken guidades ofta av ansvarig arkitekt och fastighetsägare. I flera fall deltog även personal från vårdverksamheten som kunde berätta om hur den fysiska miljön stödjer eller inte stödjer verksamhetens behov.

Efter studiebesöken valdes ett antal vårdmiljöer ut som intressanta att lyfta som lärande exempel för nära vård. Det genomfördes också djupintervjuer med arkitekter, verksamhetsansvarig samt kommunens stadsplanerare, för att ytterligare fördjupa de intryck som platsbesöken gett.

Urvalskriterier för lärande exempel

De lärande exemplen representerar såväl nybyggnadsprojekt, som om- och tillbyggnader. Det ska finnas en spridning av exempel geografiskt i landet, med olika huvudmän och varierande storlek på vårdverksamheterna. De ska vara exempel på hur olika processer har tillämpats och hur gestaltningskvaliteter har skapats som ökar verksamhetens förmåga att utföra sitt uppdrag och som gynnar patienternas och personalens hälsa.

Ett viktigt kriterium för urvalet av exempel är att de ska bidra med något som du som arbetar med vårdens byggda miljöer kan lära av, applicera eller inspireras av i ditt sammanhang. Det kan exempelvis handla om hur olika inkluderande processer har genomförts med