Kommunal bostadsförmedling

Granskad: 18 juli 2023

Med kommunal bostadsförmedling avses en serviceinstans där bostäder från flera olika fastighetsägare förmedlas och där kommunen beslutar om vilka förmedlingsprinciper som ska gälla.

Förenklar för bostadssökande och fastighetsägare

En kommunal bostadsförmedling ökar inte utbudet av bostäder men kan underlätta för bostadssökande att få tag i en bostad – och för fastighetsägare att komma i kontakt med presumtiva hyresgäster. Bostadsförmedlingen kan tillhandahålla samlad och kontinuerlig information om utbudet av lediga bostäder. Det gör det lättare för hushållen att anpassa sitt boende efter skiftande behov i olika skeden av livet och verksamheten främjar därigenom en önskad rörlighet i bostadsbeståndet. En kommunal bostadsförmedling ger också kommunen möjligheter att prioritera akuta bostadsbehov och se till att inga hushåll diskrimineras.

Avgift kan tas ut

Enligt bostadsförsörjningslagen ska kommunen anordna bostadsförmedling om det behövs med hänsyn till situationen på bostadsmarknaden. Det kan göras tillsammans med grannkommunerna. Det är tillåtet att ta betalt av bostadssökande som får ny lägenhet genom förmedlingen. Det är även tillåtet att ta ut en köavgift, förutsatt att lägenheterna förmedlas i turordning efter kötid. Det går dock bra att fördela en begränsad del av lägenheterna med förtur och ändå ta ut en köavgift.

7 §
  Om det behövs för att främja bostadsförsörjningen ska en kommun anordna bostadsförmedling. Om två eller flera kommuner behöver gemensam bostadsförmedling, ska dessa kommuner anordna sådan bostadsförmedling.

Regeringen får förelägga en kommun att anordna kommunal bostadsförmedling enligt första stycket. Lag (2013:866) .

8 §
  En kommunal bostadsförmedling som förmedlar lägenheter i turordning efter kötid får, utöver sådan förmedlingsersättning som får tas ut vid yrkesmässig bostadsförmedling enligt 12 kap. 65 a § jordabalken, ta ut en avgift för rätten att stå i kö (köavgift) av den hyressökande. Kravet på förmedling efter kötid ska inte hindra att ett begränsat antal lägenheter som är tillgängliga för kön fördelas enligt ett förturssystem.

Köavgiften får tas ut för högst ett år i taget. Kommunen får bestämma avgiften och grunderna för hur den ska tas ut. Lag (2013:866) .

Samverkan med privata fastighetsägare 

Kommunen har enbart rätt att styra hur förmedlingen av lägenheter ska gå till för sin egen allmännytta. Men en kommunal bostadsförmedling kan även bygga sin verksamhet på frivillighet när det gäller förmedling av privata fastighetsägares bostäder och ibland även när det gäller förmedling av lägenheter från allmännyttorna i – som regel – angränsande  kommuner.

Förtur till bostad

Bostadsförsörjningslagen anger att kravet på förmedling efter kötid inte hindrar att ett begränsat antal lägenheter, som är tillgängliga för kön, fördelas enligt ett förturssystem. Kommunen kan därmed besluta att bostadsförmedlingen ska ge förtur till vissa hushåll, av till exempel sociala eller medicinska skäl. Eller till hushåll som kommer inflyttande till kommunen för att någon i hushållet fått jobb där.

Även kommuner som saknar bostadsförmedling kan ha ett förturssystem. Det kan ske genom ägardirektiv till det kommunala bostadsföretaget att viss del av lediga lägenheter ska gå till hushåll som av kommunen beviljats förtur eller genom avtal med fastighetsägare om samverkan med socialförvaltningen.

Det finns också en möjlighet för kommunen att vid markanvisning ställa som krav att viss del av bostäderna ska fördelas med förtur genom kommunen.

Det ska tilläggas att frågor kring förtur för det mesta är okomplicerade, men vi rör oss här i ett område där uppgifter om bostäder och personer kan vara mycket känsliga. Det centrala är att kommunen är medveten om vad som gäller enligt lagen och att integritetsskyddet i många fall kan vara av högsta prioritet.

Källa till information om efterfrågan och behov

En kommunal bostadsförmedling ger en överblick över hur efterfrågan på bostäder ser ut och utvecklas över tid. En kommunal bostadskö kan ge ett underlag för att bedöma vilken efterfrågan det finns på hyreslägenheter i olika delar av kommunen och hur den fördelar sig över olika lägenhetsstorlekar. Det är även möjligt att få in uppgifter om hur och var de som anmäler intresse för en hyresbostad bor idag. Men det är angeläget att inte bygga upp köer av sökande som inte är beredda att flytta inom rimlig tid utan vill stå i kö för framtida behov. Det behöver finnas något sätt att skilja ut dem som har ett aktuellt bostadsbehov.

Möjlighet att få in den sökandes lägenhet för förmedling

Om en kommun förmedlar en bostad till en bostadssökande som har ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet, så har kommunen normalt sett rätt att förmedla den lägenhet som den bostadssökande lämnar. Detta framgår av hyreslagen, närmare bestämt 12 kap 35 § andra stycket jordabalken.