Digitalisering av lov-, bygg-, och tillsynsprocessen

Granskad: 24 oktober 2023

Boverket ska verka för en enhetlig tillämpning av plan- och bygglagen i lov-, bygg- och tillsynsprocessen.

Lov-, bygg- och tillsynsprocesserna hanteras på olika sätt i olika kommuner. Hur till exempel en ansökan om bygglov görs och handläggs skiljer sig i dag mellan olika kommuner. I vissa kommuner kan ansökan om bygglov hanteras i en mer eller mindre digital miljö medan det i andra kommuner fortfarande är blanketter och pappershantering som gäller.

Boverket verkar för en enhetlig tillämpning av plan- och bygglagen i en digital miljö. Det innebär att Boverket arbetar med analys och beslutsunderlag för att genom utforskande utveckling skapa förutsättningar för en mer enhetlig och förutsägbar process. Vid införande och förvaltning ska byggnadsnämnderna få stöd i sitt arbete med tillämpningen av plan- och bygglagen och sökande och sakägare ska uppleva en enklare process.

Genom att ge vägledning kring hur lov-, bygg- och tillsynsprocesserna kan hanteras i en digital miljö och beskriva dessa i process- och informationsmodeller kan Boverket bidra till en mer enhetlig tillämpning av plan- och bygglagen och stötta kommuner och systemutvecklare i deras egen utveckling. Alla Boverkets modeller tillgängliggörs i Boverkets modellbibliotek.

Lov-, bygg och tillsynsprocesserna innebär också mer än bygglov. Vi har tidigare utrett vilka möjligheter som finns för en nationellt harmoniserad rapportering av obligatorisk ventilationskontroll och kontrollplaner. Vi har även tagit fram en begreppsbank. Begreppsbanken syftar till att förenkla vidare digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen genom harmoniserade begrepp och terminologi.

Digitala lösningar inom lov-, bygg-, och tillsynsprocessen

Boverket (2023). Digitalisering av lov-, bygg-, och tillsynsprocessen. https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/digitalisering/lovbyggtillsyn/ Hämtad 2024-10-03