Vår webbplats fungerar inte med din nuvarande webbläsare Internet Explorer. Uppgradera till en nyare webbläsare för att använda vår webbplats. Läs mer på sidan Rekommenderade webbläsare.

Ladda om sidan
Sidan behöver laddas om eftersom du inte använt tjänsten under en längre tid.
Gå till sidans meny Gå till sidans innehåll

Bidrag till reparationer, besiktning och underhåll kan beviljas med kontantbidrag eller som ett åtagande från kommunen

Granskad:

Den som uppfyller villkoren för bidrag till reparationer, besiktning och underhåll kan alltid välja att få bidraget som ett kontantbidrag. Men om sökanden och kommunen är överens kan bidraget i stället lämnas som ett åtagande från kommunen att låta utföra åtgärderna.

Kontantbidrag

16 §
  Bostadsanpassningsbidrag, återställningsbidrag och bidrag till reparationer, besiktning och underhåll enligt
11 § lämnas med ett belopp (kontantbidrag) som motsvarar skälig kostnad för åtgärderna.

Om sökanden och kommunen är överens om detta, får bostadsanpassningsbidrag och bidrag till reparationer, besiktning och underhåll lämnas som ett åtagande från kommunen att låta utföra åtgärderna.

Om sökanden och kommunen är överens om detta, får bostadsanpassningsbidrag lämnas genom att en begagnad anordning överlämnas.

Kontantbidrag är den bidragsform som gäller för bidraget till reparationer, besiktning och underhåll om sökanden och kommunen inte har kommit överens om att bidraget i stället ska lämnas som ett åtagande från kommunen att låta utföra åtgärderna.

Kontantbidrag lämnas med ett belopp som motsvarar skälig kostnad för åtgärderna.

Anbud, offert eller kostnadsberäkning

Boverkets föreskrifter (2018:12) om bostadsanpassningsbidrag handlar även om reparationsbidrag.

10 §    Kommunen får före beslut om bidrag till reparationer, besiktning och underhåll begära att sökanden inkommer med kopia av anbud/offert eller kostnadsberäkning, om kommunen bedömer att det behövs för att fastställa skälig kostnad i ärendet.

Av 10 § föreskrifterna framgår att kommunen före beslut om bidrag till reparationer, besiktning och underhåll får  begära att sökanden inkommer med kopia av anbud, offert eller kostnadsberäkning, om kommunen bedömer att det behövs för att fastställa skälig kostnad i ärendet.

Utgångspunkten bör, enligt Boverkets mening, vara att det normalt ska räcka att sökanden inkommer med ett anbud eller en offert eller en kostnadsberäkning för en och samma åtgärd.

Om kommunen anser att den kan fastställa skälig kostnad utan den här typen av underlag finns det ingen anledning att begära att sökanden kompletterar ansökan med det. Någon sådan komplettering behövs inte heller om det står klart att ansökan ska avslås.

Kommunens serviceskyldighet

Boverkets föreskrifter kan inte läsas isolerade. Vid handläggningen av ärenden om reparationsbidrag måste även hänsyn tas till förvaltningslagen (2017:900). Till exempel bestämmelsen om serviceskyldighet i 6 §.

På grund av till exempel sjukdom klarar en del inte av att själva göra allt det som krävs för att göra en ansökan om reparationsbidrag. Ibland finns det kanske en anhörig eller god man som kan hjälpa till. Men om det inte gör det kan sökanden behöva kommunens hjälp. Hur mycket hjälp varierar från person till person. Det beror också på hur omfattande ansökan är. 

Mer information om kommunens serviceskyldighet och utredningsansvar finns i handläggningsguiden, under rubriken "Ansökan". Det finns en länk dit under "Relaterad information". Handläggningsguiden är skriven för ärenden om bostadsanpassningsbidrag men är i många delar relevant även för ärenden om reparationsbidrag.

Som ett åtagande från kommunen

Om bidrag lämnas i form av ett åtagande för kommunen att låta utföra åtgärden innebär det att kommunen ansvarar för att anpassningsåtgärderna genomförs. Till skillnad från när kommunen vidtar åtgärder med stöd av en fullmakt från sökanden, agerar kommunen i dessa fall i eget namn gentemot entreprenörer. Om problem uppstår är det i första hand kommunen som sökanden får vända sig till, alltså inte entreprenören. Eftersom kommunen står som avtalspart gäller inte den lagstiftning som har till syfte att stärka konsumenters rättigheter, till exempel konsumenttjänstlagen (1985:716). (Proposition 2017/18:80 sid. 80.)

Det är upp till varje kommun att bestämma vilka åtgärder som kan bli aktuella att låta kommunen ta hela ansvaret för. I "Relaterad information" finner du en länk till webbsidan "Kommunalt åtagande" där du kan läsa mer om detta. 

Frivillig bidragsform

Observera att bidragsformen kommunalt åtagande är frivillig för både sökanden och kommunen. Bidragsformen blir bara aktuell om både kommunen och sökanden vill använda sig av den.

Hjälpte informationen dig? Ja Nej
Tillbaka till toppen