Gestaltningens möjligheter att bidra till en mer likvärdig utbildning
Gestaltningen av förskolor och skolor har ett starkt symbolvärde och kan kommunicera till varje barn och elev att hen är viktig och värd en skola som ger likvärdiga möjligheter. Skolornas gestaltning, liksom deras sociala, materiella och ekonomiska förutsättningar påverkar hur elever, föräldrar och pedagoger ser och tänker på dem. En väl gestaltad skolmiljö kan framkalla en känsla av stolthet och framtidstro, och påverka studiemotivationen positivt.
Att tänka på vid gestaltningen:
- Förskolans och skolans gestaltning har ett starkt symbolvärde och kan påverka elevernas studiemotivation och lärresultat.
- Lokaliseringen påverkar upptagningsområdet och därmed barn- och elevsammansättningen i förskolor och skolor. Detta påverkar i sin tur vilka personer som möts i sin vardag.
- Att tillföra andra funktioner som bibliotek, kulturhus eller sportarenor i, eller i anslutning till, skollokalerna kan förstärka skolans funktion som mötesplats för hela lokalsamhället.
- Tillgång till varierade lärmiljöer, inredning av god kvalitet, dagsljus och en grön förskole- eller skolgård är parametrar som främjar attraktiviteten och därmed möjligheten att lyckas med såväl måluppfyllelse som rekrytering av personal.
- En mer varierad lärmiljö kan gynna elever med svagare hemförutsättningar.
Att skapa förutsättningar för en likvärdig utbildning
Utbildningen inom skolväsendet ska enligt skollagen vara likvärdig inom varje skolform oavsett var i landet den anordnas. (Skollagen 1 kap 8 och 9 §§) Det betyder inte lika mycket resurser överallt, utan att förskolan och skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där hänsyn ska tas till barns och elevers olika förutsättningar och behov. Likvärdighet är snarare en fråga om att skapa förutsättningar för lika livschanser. (SOU 2020:28)
Det är av yttersta vikt att den nödvändiga utbyggnad av skolan som Sverige står inför det kommande decenniet på grund av att antalet elever ökar görs på ett sätt som främjar likvärdigheten och minskar segregationen.”
(SOU 2020:28; 210)
Skolsegregation innebär att elever är uppdelade mellan olika skolor utifrån socioekonomisk bakgrund och migrationsbakgrund. För att få en korrekt bild av skolsegregationen, eller hur det går att arbeta för att motverka skolsegregation, är det viktigt att vara medveten om att det inte bara är skolor som har en stor andel elever med socioekonomiska utmaningar som är segregerade, utan att alla skolor som skiljer sig från genomsnittet är segregerade. (SOU 2020:28) Motsvarande gäller för segregation inom förskolan.
Om skillnaden mellan förskolor och skolor upplevs som stor ökar incitamenten för familjer att göra skolval som ytterligare ökar skolsegregationen. Föräldrars tilltro till skolan, dess ledning och dess lärare, till undervisningen och utbildningen i stort påverkar skolvalen. Det kan även påverka elevernas egen förväntan på vad skolutbildningen kan ge dem. (SOU 2020:28) Även skolans fysiska miljö och materiella resurser kan påverka elevernas självbild, hur de tänker om skola och utbildning, samt sina egna utbildnings- och karriärmöjligheter. Elever som går i skolor med bättre kvalitet känner sig ofta mer utvalda och premierade, vilket bidrar till föreställningar om akademiska yrken eller livsstilar som motsvarar deras nuvarande standard. På skolor med sämre kvalitet känner elever sig oftare missnöjda eller tveksamma inför de möjligheter som miljön erbjuder, vilket bidrar till framtidsvisioner kring yrken som reproducerar elevernas socioekonomiska klass och utbildningsbakgrund. Elever som omges av elever med hög studiemotivation presterar ofta bättre och tvärtom. (Isling Poromaa, 2016)
Lärares förväntningar på elever påverkas också av elevsammansättningen där höga resultat kan öka lärarnas förväntningar att alla elever kan nå höga resultat, eller omvänt att låga resultat hos elevgruppen kan resultera i låga förväntningar på alla elever. Skolor där skolbyggnaden, klassrum och utrustning har hög kvalitet framstår som mer attraktiva arbetsplatser och det blir lättare att rekrytera utbildade lärare. (Isling Poromaa, 2016)