Tillsyn av lekplatser i praktiken
Byggnadsnämnden ansvarar för att utöva tillsyn över lekplatser. Den har tillsyn över att den som ansvarar för lekplatsen följer kraven vid uppförande och ändring av lekplatser. Nämnden har även tillsyn över att kraven på vård, skötsel och underhåll följs i bruksskedet samt att enkelt avhjälpta hinder undanröjs. Denna tillsyn kan utföras på olika sätt och behöver anpassas efter omständigheterna i det enskilda fallet.
Vad byggnadsnämnderna i första han kan rikta sin tillsyn mot
Mot bakgrund av vilka brister som är vanligast förekommande anser Boverket att det finns skäl för byggnadsnämnderna att i första hand inrikta sin tillsyn på:
- Ursprungliga fel och brister som innebär risk för olycksfall eller bristande tillgänglighet/användbarhet,
- Bristande underhåll, vård och skötsel som innebär risk för olycksfall eller bristande tillgänglighet/användbarhet, och
- Enkelt avhjälpta hinder mot tillgänglighet eller användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Ursprungliga fel och brister som innebär risk för olycksfall eller bristande tillgänglighet/användbarhet
Exempel på vad byggnadsnämnden kan utöva tillsyn över:
- Felaktig montering av lekredskap, exempelvis inte följt monteringsanvisning.
- Felaktigt utformade lekredskap på grund av felaktiga öppningsmått i glipor, springor, klätternät med mera.
- Felaktigt utformat markunderlag till exempel för liten yta eller bristfälligt utformat fallunderlag.
- Bristande tillgänglighet till exempel på grund av att grusytor är svårframkomliga.
Bristande underhåll, vård och skötsel som innebär risk för olycksfall eller bristande tillgänglighet/användbarhet
Exempel på vad byggnadsnämnden kan utöva tillsyn över:
- Försämrat fallunderlag till exempel genom minskad storlek, försämrat material eller sämre stötdämpning.
- Rostiga metalldelar, rötangripet trä, utstickande spik, skruv eller trädelar, torrsprucket trä, kärvande och osmorda redskap, gungleder som fastnat eller är på väg att slitas ut, dåliga infästningar, lösa bultar och skruvar, glappande borrhål, ytliga betongfundament med mera.
- Försämrad tillgänglighet till och från lekplatsen och på lekplatsen för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga till exempel på grund av igenväxta gångvägar.
- Försämrad användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Enkelt avhjälpta hinder mot tillgänglighet eller användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga
Exempel på vad byggnadsnämnden kan utöva tillsyn över:
- Nivåskillnader
- Trappsteg
- Bristfällig belysning
Enligt Boverkets erfarenhet är det förhållandevis många hinder mot tillgänglighet och användbarhet på lekplatser som är enkla att avhjälpa.
Ytterligare vägledning om hur och vad som byggnadsnämnden kan utöva tillsyn över på lekplatser finns i Boverkets och Konsumentverkets rapport om marknadskontroll av lekplatser. Rapporten är från år 2015 och innehåller flera exempel på brister. Vägledning finns även att i SKR:s broschyr "Säkra lekplatsen".
Läs om marknadskontroll av lekplatser under rubriken "På andra webbplatser" i "Relaterad information".
Inledning av tillsyn
Ett tillsynsärende kan inledas genom en tillsynsanmälan till byggnadsnämnden eller genom ett eget initiativ av nämnden. När byggnadsnämnden utövar tillsyn på eget initiativ kan tillsynen ske heltäckande eller genom stickprov. Tillsynen kan exempelvis inriktas och prioriteras med utgångspunkt från en riskanalys eller erfarenheter från tidigare problem på lekplatser i kommunen.
Egeninitierad tillsyn
Vid planering av egeninitierad tillsyn är det lämpligt att börja med att kontakta ägaren av lekplatsen eller den som på annat sätt är ansvarig för denna. Om det är kommunen som äger lekplatsen är det viktigt att kontakta den förvaltning som ansvarar för lekplatsen och dess underhåll. För att få en bättre bild av om det finns anledning att gå vidare och göra ett tillsynsbesök på lekplatsen kan byggnadsnämnden ta reda på följande:
- Hur gammal är lekplatsen?
- Har lekplatsen byggts om?
- Finns det en drift- och underhållsplan för lekplatsen?
- Följs drift- och underhållsplanen?
- Hur ofta och på vilket sätt kontrolleras lekplatsen?
- Har eventuella brister som upptäckts åtgärdats?
- Hur ofta besiktigas lekplatsen av en kvalificerad person?
- Är lekredskapen märkta enligt europastandarder?
Nekande eller uteblivna svar på frågorna ovan är inte i sig tillräckligt för ett tillsynsingripande enligt plan- och bygglagstiftningen. De kan dock ge byggnadsnämnden ett bättre underlag för sin prioritering av tillsynen. Det finns exempelvis ofta anledning att anta att en lekplats sannolikt har få eller inga brister om den sköts enligt en drift- och underhållsplan och regelbundet kontrolleras och besiktigas av en person med lämplig kompetens. Inte sällan gäller det motsatta om detta sker mer oregelbundet eller inte alls. Det kan även vara lämpligt att byggnadsnämnden utövar stickprovsvis tillsyn.
Om nämnden vid en inledande kontakt inte får tillfredsställande svar på sina frågor kan det finnas anledning att göra ett tillsyn