Förskolan Kometen – med skogen som lekmiljö
Förskolan Kometen i Växjö gränsar mot både naturreservat och stadsdelslekplats i kanten av bostadsområdet Östra Lugnet. Förskolan är ett exempel på hur planering och utformning i samarbete med verksamheten kan ge en rik och varierad utemiljö till låg kostnad. Med en rymlig förskolegård med skog inpå knuten ges goda förutsättningar till lek och rörelse hela dagen.
Lärande exempel på samhällsbyggnad
Fakta om Kometens förskola
Kommun: Växjö kommun
Färdigställt: 2010
Arkitekt: LBE Arkitekt AB
Landskapsarkitekt: Jungmark Landskapsarkitekt
Ägare: Växjö kommun
Bruttoarea: 1 511 kvm (ca 11 kvm/barn)
Friytans storlek: 8 730 kvm (ca 64 kvm/barn)
Antal barn: 135 (sju avdelningar)
Årskurser: Förskola
Lärande exempel på: Samhällsbyggnad, god lärmiljö, estetik och välbefinnande, rörelse
Skolan som en del av samhällsbyggandet
Idealisk placering av förskola i stadsdel
Växjö kommun har en ambition att planera och bygga för den kommunala servicen tidigt i nya stadsområden. På så sätt visar kommunen närvaro och barnen som börjar i förskola i sin egen stadsdel stannar sedan kvar i grundskolan i området. Därmed motverkas onödig biltrafik och barn och elever får kompisar och tillhörighet i sitt bostadsområde. En viktig målsättning i arbetet är också att bygga nya skolor och förskolor på bra tomter i anslutning till park- och naturområden.
Förskolan Kometen stod klar i samband med inflyttning i Östra Lugnets bostadsområde. Den har en idealisk placering i anslutning till ett naturreservat och en stadsdelslekplats. Förskolan har också en rejäl skogstomt på 11 800 kvadratmeter.
Planeringsprocessen
Tydliga funktionskrav från verksamheten
Förskolans pedagoger var redan under planerings- och projekteringsfasen tydliga med hur de ville arbeta pedagogiskt. Rektorn var drivande i att spara all skog så nära den blivande förskolebyggnaden som möjligt. En bra utemiljö behövs för att kunna arbeta med läroplanen och rektorn var angelägen om att spara naturmark utifrån ett pedagogiskt perspektiv. Rektorn menade att utan skogen skulle verksamheten inte kunna uppnå målen i förskolans läroplan.
I nära samarbete med husarkitekt och landskapsarkitekt utformades byggnad och gård med de funktioner verksamheten önskade. Resultatet har blivit en lättskött gård med låga driftskostnader och stora kvaliteter för förskolans utomhuspedagogik.
[...] Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik. Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva [...]
ur Läroplanen för förskolan Lpfö 18.