Utmattning och last av kranar
I Boverkets konstruktionsregler, EKS, finns några nationella val när det gäller last av kranar vid utmattning. Valen handlar dels om den kombinerade effekten av två eller fler kranar, dels om vilken utmattningslast som generellt kan användas när en traverskranbana eller motsvarande dimensioneras.
När två eller fler kranar arbetar på samma bana måste lasteffekter från dessa beaktas. Att behöva ta hänsyn till hela den maximala lasteffekten i brottgräns är dock inte rimligt i ett utmattningslastfall. Det beror på att sannolikheten för att den maximala effekten skulle uppkomma i varje lastcykel i utmattningsfallet är mycket liten, varför det är rimligt att anta en lägre lasteffekt.
Den lägre lasteffekten i utmattningslastfallet kan för samverkande kranar beaktas genom att öka hjultrycket från den kran som ger störst lasteffekt med en faktor 1,1. Alternativt kan lasteffekten av två kranar beräknas genom att λdup i eurokoden SS-EN 1993-6 väljs två klasser lägre än kranen med lägst klass. Fler än två kranar behöver inte beaktas i utmattningsfallet.
4 § Maximalt antal kranar som arbetar oberoende av varandra bör beaktas vid dimensionering. Dessa får begränsas enlig tabell C-12. Den högra figuren avser pelare/upplag mellan två skepp.
Utmattning från flera kranar på samma kranbana kan alternativt beaktas genom att hjultryck från den kran som ger störst lasteffekt multipliceras med faktorn 1,10. (BFS 2015:6).Tabellen kan inte visas, klicka här för att öppna den i en PDF.
9 § För den kombinerade effekten av två kranar anges regler i avdelning C, kapitel 1.3, 4 §. Om man vill använda en annan beräkningsmodell för den kombinerade effekten av kranar bör λdup väljas två klasser lägre än kranen med lägst klass. I detta fall sätts lastkombinationsfaktorn till 1,0.
Fler än två kranar behöver inte beaktas. (BFS 2015:6).