Flexibla och omställbara förskolor och skolor

Granskad: 13 december 2023
Illustrationer som visar att sidan handlar om förskola och skola.
Fotografi från en matsal med bord, stolar och en disk. Svågagården i Hudiksvalls kommun är ett nav för hela lokalsamhället. Utöver förskola och skola inrymmer byggnaden en rad olika funktioner, bland annat en matsal som kvällstid fungerar som restaurang. Vikväggarna på båda sidor kan öppnas upp för att skapa kontakt med intilliggande samlingssal och idrottssal. Läs mer om Svågagården under rubriken Samnyttjande av förskolans och skolans miljöer i denna vägledning. Foto: Cecilia Svensson

En utmaning i samhällsplaneringen är att möta den varierande efterfrågan på utbildningsplatser i förskola och skola. Många kommuner eftersträvar därför en mer flexibel utformning av både lokaler och utemiljö som tillåter anpassning till förändringar i behovet. Det kan vara en byggnad som går att komplettera med ytterligare delar vid behov.

Att tänka på vid gestaltningen

Det finns flera delar du behöver tänka på vid gestaltningen:

  • Inte bara byggnaden utan även utemiljön behöver förberedas och ha tillräcklig kapacitet för en eventuell utbyggnad eller omställning.
  • Omställbara lokaler medför inte alltid en lägre kostnad eftersom lokalerna ändå behöver dimensioneras utifrån den mest krävande verksamheten över tid, vilket kan medföra stora kostnader.
  • En genomtänkt placering av installationerna är ett sätt att skapa en stomstruktur som klarar av viss förändring över tid utan omfattande ombyggnader.

Behovet av omställbarhet över tid

I genomsnitt är omkring hälften av alla kommunens lokaler tillägnade skolverksamhet, och ungefär en femtedel av skolpengen tillägnas skollokaler. Byggnader och utemiljöer för skola och förskola utgör alltså en väsentlig del av kommunens fastigheter och är en stor utgiftspost i verksamhetens budget. Det är därför angeläget att hitta kostnadseffektiva lösningar och möjlighet att ställa om över tid till olika kommunala verksamheter.

Behovet av utbildningsplatser varierar över tid med demografin. I ett nytt bostadsområde kan behovet minska allteftersom barnen växer upp och börjar i skolor längre bort. När en äldre generation sedan flyttar ut och nya barnfamiljer flyttar in ökar behovet av platser i förskola och låg- och mellanstadium igen. Förtätning med tillskapande av nya bostäder kan också påverka behovet. Det är en utmaning att möta dessa demografiska förändringar och ha både tillräcklig kapacitet i lokalerna och samtidigt ha en effektiv användning av de lokaler som finns. Tomma lokaler innebär en ekonomisk förlust. (SKR, 2013)

Vad är flexibla och omställbara lokaler

Flexibilitet innefattar verksamhetens egna möjligheter att förändra sina lokaler utifrån sina behov, alltifrån över dagen till mellan läsår. Flexibla lokaler kräver inga byggnadstekniska anpassningar för att kunna fungera för olika ändamål vid olika tidpunkter.

Omställbarhet handlar om att på längre sikt ändra användningen av lokaler och innefattar exempelvis att ställa om lokalerna till annan verksamhet till exempel från förskola till grundskola, från grundskola till gymnasium, eller från skola till kontor.

Dimensionera fastigheten för en möjlig utbyggnad

Ytterligare en möjlighet är att redan från start planera för utbyggnadsmöjligheter, till exempel att kunna komplettera med en flygelbyggnad eller motsvarande som ger ytterligare platser. Detta blir bäst om man redan från start tänker till när det gäller placering, utformning och dimensionering av gemensamma funktioner och teknisk försörjning. Att ta höjd för en framtida utbyggnad innebär ofta en något dyrare byggnad initialt, men samtidigt att relativt billigt kunna utöka kapaciteten längre fram när förändrade behov uppstår.

Vissa kommuner har redan vid nybyggnation av grundskolor planerat så att vissa delar kan användas till förskola. Det har den fördelen att hela byggnaden nyttjas från dag ett även om skolan vid inflyttningen inte har behov av allt utrymme själv.

Lärande exempel: Skogomeskolan i Göteborg

Skogomeskolan i norra Göteborg är en F-6 skola med cirka 300 elever och med fritidshem för barn i åldrarna sex till tolv år. Den nuvarande byggnaden stod klar till höstterminen 2019 och är gestaltad för att klara en expansion för ytterligare ca 90 elever. Konceptet för byggnadskroppen är en fyrklöver där tre av fyra vingar byggdes i första etappen. I entréplanet ligger administration, specialsalar, matsal, kök, bibliotek och idrottssal, medan hemvisterna med övriga lärytor finns en trappa upp – en i vardera vinge. Varje hemvist kopplar in mot mittkärnan genom sina kapprum. Entrén och angöringen hamnar centralt i huset vilket gör att kommunikationsytorna minskar, samtidigt som det går relativt lätt att ansluta den fjärde vingen med ytterligare en hemvist till byggnadens befintliga struktur den dagen behovet av fler skolplatser uppstår. Även utemiljön är dimensionerad för att klara en sådan framtida utbyggnad.