Administrativ information
Beslutet om lov måste alltid innehålla viss administrativ information som gör det möjligt att identifiera, sortera och hantera beslutet.
Administrativ information
Administrativ information är till exempel beslutsdatum, diarienummer eller ärendenummer, vilken fastighet lovet gäller och vem som har sökt lovet. Sådana uppgifter bör med fördel placeras tidigt i beslutet.
Exempel
Diarienummer/Ärendenummer:
Fastighetsbeteckning:
Fastighetsadress:
Sökande:
Sökandens adress:
Andra exempel på administrativ information är vilka handlingar som tillhör beslutet och vilka beslutet ska expedieras till.
Beslutet om lov bör även ha en rubrik eller ärendemening så att det blir tydligt vad ärendet gäller.
Beslutsdatum
Av ett beslut om lov måste det alltid framgå vilket datum beslutet togs. Beslutsdatum behövs oavsett om det är ett beslut taget av nämnden eller ett delegationsbeslut och oavsett om det är ett beviljande eller ett avslag.
Diarienummer eller ärendenummer
Alla allmänna handlingar, som till exempel en lovansökan, ska registreras så snart de har kommit in till en myndighet. Av registret ska framgå det diarienummer eller annan beteckning som ärendet har fått.
1 §
Allmänna handlingar ska registreras så snart de har kommit in till eller upprättats hos en myndighet, om inte annat följer av andra-fjärde styckena.
Om en myndighet hos en annan myndighet har elektronisk tillgång till en upptagning för automatiserad behandling som är en allmän handling ska handlingen registreras endast av den myndighet som gjort upptagningen tillgänglig för den andra myndigheten.
Handlingar som inte omfattas av sekretess behöver inte registreras om de hålls ordnade så att det utan svårighet kan fastställas om de har kommit in eller upprättats.
Om det är uppenbart att en allmän handling är av ringa betydelse för myndighetens verksamhet, behöver den varken registreras eller hållas ordnad.
2 §
Beträffande handlingar som registreras enligt 1 § ska det av registret framgå
1. datum då handlingen kom in eller upprättades,
2. diarienummer eller annan beteckning handlingen fått vid registreringen,
3. i förekommande fall uppgifter om handlingens avsändare eller mottagare, och
4. i korthet vad handlingen rör.
Uppgifter enligt första stycket 3 eller 4 ska utelämnas eller särskiljas om det behövs för att registret i övriga delar ska kunna hållas tillgängligt för allmänheten.
I alla beslut om lov bör diarienummer eller ärendenummer framgå. Det gör att det tydligt framgår vilket ärende beslutet hör till.
Fastighetsuppgifter och uppgift om sökande
Beslutet om lov ska ange var det gäller. Ett beslut om lov är inte knutet till en person, utan till en fastighet eller ett byggnadsverk. Förutom fastighetsbeteckning bör fastighetens adress finnas med. Detta då det inte är självklart för grannar och andra berörda var ansökan om lov gäller om enbart fastighetsbeteckningen anges. Beslutet bör förutom fastighetsuppgifter även innehålla namn på sökande och dennes adress.
Många kommuner väljer att publicera protokoll och inkomna handlingar på sina webbplatser. Enligt offentlighetsprincipen finns det ingen skyldighet att publicera den här typen av information på internet. Om kommunen väljer att göra det ska dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, följas och kommunen måste ha rutiner för hur personuppgifter hanteras.
Rubrik på beslutet
Rubriken på beslutet ska vara kortfattad och tydlig. Rubriken ska tydligt ange vad ärendet gäller utan att bli för omfattande. Rubriken bör därför inte överlastas med information som det inte finns någon anledning att redogöra för i rubriken. Information om fastighetsbeteckning, adress, sökande eller diarienummer kan med fördel anges tydligt på annan plats i beslutet.
Kommunen kan välja olika utformningar av rubrik på beslut beroende på vad man vill uppnå med rubriken. Rubrikens utformning beror också på hur kommunen väljer att disponera beslutet i övrigt. Även andra faktorer, som till exempel ärendehanteringssystem, kan ha betydelse för hur rubriker utformas.
Enbart typ av lov
Rubriken kan ange enbart vilken sorts lov beslutet gäller. Av beslutet i övrigt måste det då tydligt framgå vad beslutet avser, som till exempel nybyggnad, tillbyggnad eller annan åtgärd och vilken sorts byggnad lovet gäller till exempel bostadshus, skola eller industri. Om beslutet innefattar flera lov ska det tydligt framgå att det exempelvis både är ett rivningslov och ett bygglov.